Härnösand - en lokal, regional och global mötesplats

Härnösand grundades som en mötesplats mellan kulturer. Vi lever nu i en global tid, där vi berikas genom  att leva sida vid sida med människor från hela världen. Härnösand ska vara känt för sina kvaliteter som en  attraktiv mötesplats, en plats att längta tillbaka till för den som är född här, en fristad för dem som flyr och  en  aktiv  part  för  lokalt  och internationellt samarbete.  Det  är  värdefullt  att  kommunen uppmärksammar  Earth Hour, Internationella kvinnodagen, 5i12, Nationaldagen, Borgmästare för Fred, med mera. Den som  skaffar kunskap och engagemang är den som är bäst rustad för framtiden. Som residensstad belägen centralt i länet har Härnösand ett särskilt intresse att driva på för konstruktivt samarbete med våra grannar, inspireras av och inspirera andra kommuner. Miljöpartiet välkomnar det fördjupade samarbetet i Höga Kusten och i Sundsvallsregionen.

Miljöpartiet vill

• öka samarbetet över Bottenhavet och se över hur även städer utanför Europa kan inkluderas i varaktiga relationer, till exempel genom vänortssamarbete.