Lika rätt, lika möjligheter

Diskriminering är inte värdigt ett civiliserat samhälle grundat på demokrati och mänskliga rättigheter.

Människor kan idag bli diskriminerade av olika skäl; kön, religion, etnicitet, könsöverskridande identitet och uttryck, ålder, sexuell läggning eller funktionshinder. Vi vill att kommunens alla verksamheter motarbetar detta genom att öka medvetenheten och kunskapen om olika former av diskriminering.

Vi vill

• att kommunen ska vara tillgänglig för alla, speciell uppmärksamhet ska riktas mot personer med dolda funktionshinder
  • ha en bostadsmarknad som är jämställd, jämlik och fri från diskriminering
  • att varje skola ska ha tillgång till en genuspedagog som hjälper lärarna att arbete normkritiskt för att ge varje elev möjlighet att utforska och uttrycka hela sin person