Miljöpartiet de gröna söker en politisk sekreterare

Till Miljöpartiets riksdagskansli söker vi en politisk sekreterare med ansvar för samordning av politik mellan riksnivå, regional nivå och lokal nivå. Tjänstens omfattning är 50% av en heltid.

Din uppgift som politisk sekreterare blir att planera och genomföra träffar mellan Miljöpartiets politiker och tjänstepersoner  i regering, riksdag och politiker i kommun och landsting/regioner. I arbetet ingår också att göra analyser av politiska underlag och hitta möjligheter att driva samordnad politik mellan de olika nivåerna. I din roll kommer du ha ett nära samarbete med såväl sammankallande i Miljöpartiets SKL-grupp som politiker och anställda på Miljöpartiets riksdagskansli.

Vi söker dig som

Du har bred allmänpolitisk kunskap, god kännedom om Miljöpartiets politik och är duktig på att göra snabba analyser och se möjligheter och skapa förutsättningar för samarbete. Du har kunskaper om SKL som organisation och gärna erfarenhet av politik på kommun- eller landstingsnivå. I denna tjänst är det viktigt att kunna planera, styra upp aktiviteter och vara organiserad eftersom mycket av arbetet handlar om att skapa mötesplatser för politiker på olika nivåer.

Du är antingen van att hålla i arrangemang eller intresserad av att lära dig det. Inför och under valrörelsen ingår det i tjänsten att ge ett visst stöd till Miljöpartiets kommun- och landstingskandidater. Du ska ha en god förmåga att skapa förtroende, arbeta långsiktigt, vara självständig men samtidigt kunna jobba i nära samarbete med chefer och kollegor. Du ska snabbt kunna sätta dig in i nya frågor och ha mycket god samarbetsförmåga. Du får gärna ha erfarenhet från ett annat land än Sverige

Om tjänsten

Tjänsten som politisk sekreterare är placerad i samhällsteamet. Samhällsteamet består av sju medarbetare och du arbetar på uppdrag av teamchefen och riksdagsledamöterna i samhällsteamet och har som uppgift att stödja dem i deras arbete.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Så ansöker du

Ansökan består av två delar.  Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Politisk sekreterare till samhällsteamet” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 11 oktober 2017.

Mer information

Omfattning 50%  av heltid 35 tim/vecka och viss möjlighet finns att arbeta på distans. Tillträde under hösten 2017. Mer information lämnas av teamchef Staffan Kuylenstierna 072-5365111. Fackliga företrädare är Hanne Simonsen (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected].