Miljöpartiet de gröna söker en valsamordnare till jämställdhets- och mångfaldskommittén

Lyssna

50 % med tillträde snarast–sista september

Miljöpartiet söker en valsamordnare med placering på partikansliet. Tjänsten ligger organisatoriskt under jämställdhets- och mångfaldskommittén. Jämställdhets- och mångfaldskommittén har tre syften inom Miljöpartiet. Den ska verka:

• kunskapshöjande inom partiet för jämställdhets- och mångfaldsfrågor
  • strategiskt inom partiet för att öka representativiteten
  • politikutvecklande samt utåtriktat för att utveckla och kommunicera Miljöpartiets jämställdhets- och mångfaldspolitik.

Som valsamordnare är du knuten direkt till jämställdhets- och mångfaldskommittén och bidrar genom detta arbete till partiets valarbete. Du kommer på uppdrag av kommittén att arbeta bland annat med att:

• bedriva internt påverkansarbete genom att tillhandahålla underlag och stöd till medlemmar, förtroendevalda och våra ambassadörer
  • externt föra fram och kommunicera  jämställdhets- och mångfaldsfrågor i t.ex. sociala medier. Din uppgift blir att ta fram förslag på material att sprida på t.ex. Facebook, Instagram och Youtube
  • ta fram material till kampanjer och förslag på aktiviteter i samband med medverkan på andras arrangemang
  • stötta kommittén i arbetet inför och under valrörelsen med förekommande arbetsuppgifter rörande kommunikation, samordning, praktiska frågor
  • samarbeta med vår jämställdhets- och mångfaldssamordnare kring kommitténs arbete inför och under valrörelsen.

I din roll kommer du bland annat att ha ett nära samarbete med sammankallande för kommittén och kanslichef för partikansliet.

Du behöver sympatisera med Miljöpartiet och ha gärna ha erfarenhet av liknande arbete. Erfarenhet från föreningslivet är meriterande. Dina erfarenheter får du gärna ha fått i ett annat land.

Stor vikt läggs vid kompetens i jämställdhets- och mångfaldsfrågor. Du ska ha en god kommunikativ förmåga, kunna arbeta långsiktigt och vara självständig men förstå din roll i förhållande till kommittén som din uppdragsgivare. Du ska snabbt kunna sätta dig in i nya frågor, ha ett flexibelt arbetssätt och ha mycket god samarbetsförmåga samtidigt som du kan arbeta självständigt efter givna arbetsuppgifter. Kommittén har ett intersektionellt perspektiv, vilket är viktigt att du har kunskap om och ställer dig bakom.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis. Miljöpartiets gröna värderingar.

50% av heltid 35 tim/vecka. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Ansökan består av två delar. Dels ska du fylla i bifogad ansökningslänk, dels ska du skicka ditt cv (ej personligt brev) till [email protected]. Sista ansökningsdag är den 10/4. Ange “JMK val” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas.

Mer information lämnas av Kukkamariia Valtola Sjöberg, sammankallande i jämställdhets- och mångfaldskommittén [email protected]. Fackliga företrädare är Hanne Simonsen (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected].