Miljöpartiet de gröna söker en vik riksdagskanslichef

Miljöpartiet söker en vik riksdagskanslichef som vill vara med och leda arbetet för en grön framgång i valrörelsen. 100 % 1/3–1/10 2018.

Tjänsten ligger organisatoriskt under kanslichefen och innebär att du arbetar direkt med, och får uppdrag från, riksdagsgruppens gruppledare. I tjänsten ligger också att samarbeta nära med kanslichefen, som är högsta chef,  gällande den operativa ledningen av parti- och riksdagskansli.

Om tjänsten

Riksdagskanslichefen har till främsta uppgift att stödja gruppledarna och riksdagsgruppen i deras arbete samt ha chefsansvar över såväl andra chefer som över ett eget team med anställda. Detta innebär bl a att bistå gruppledarna i det strategiska arbetet inom riksdagskansliet och samordna politikutvecklingen i förhållande till framför allt regeringskansliet. Riksdagskanslichefen deltar på riksdagsgruppens möten och  är operativt ansvarig för riksdagskansliets arbete.

Riksdagskanslichefen är ansvarig för arbetsmiljön på kansliet och deltar också i ledningsgruppens arbete som består av samtliga chefer på riksdags- och partikansli. Den period som detta vikariat gäller kommer självklart stort fokus ligga på valrörelsen där riksdagskanslichefen kommer ha en viktig roll bl a som ansvarig för ett flertal projekt inom valplanen.

Vi söker dig som

För att ha bästa förutsättningar för denna tjänst behöver du ha chefserfarenhet och kännedom om Miljöpartiets politik. Vi vill också att du ska vara bra på att inspirera och motivera personal, skapa sammanhållning,  leda mot tydliga mål och kunna prioritera. Du behöver också ha gedigen kunskap, helst genom en ledande befattning, om politisk strategi, det politiska hantverket, rikspolitik och politiska processer.

Du har akademisk utbildning och gärna även chefsutbildning. Erfarenhet från föreningslivet är meriterande. Dina erfarenheter och din utbildning får du gärna ha fått i ett annat land.

Du ska ha en god förmåga att skapa förtroende, arbeta långsiktigt, vara självständig men samtidigt kunna jobba i nära samarbete med chefer och kollegor. Du ska snabbt kunna sätta dig in i nya frågor, kunna skriva kvalificerade underlag, ha mycket god samarbetsförmåga, vara driven samt ha stor integritet.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar.

Så ansöker du

Ansökan består av två delar. Dels ska du fylla i bifogad ansökningslänk, dels ska du skicka ditt cv (ej personligt brev) till [email protected]. Sista ansökningsdag är den 16/10. Ange “Vik riksdagskanslichef” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas.

Tillträde den 1/3 2018. Mer information lämnas av kanslichef Anna Stenvinkel 0704-97 45 97. Fackliga företrädare är Hanne Simonssen (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected].