Miljöpartiet de gröna söker en vikarierande politisk sekreterare

Till Miljöpartiets riksdagskansli söker vi nu en vikarierande politisk sekreterare med inriktning sociala frågor och socialförsäkringar.

Din uppgift som politisk sekreterare blir att tillsammans med riksdagsledamöter och andra politiska sekreterare ta fram underlag i aktuella politiska frågor, och tillsammans med pressekreterare förbereda såväl intern som extern kommunikation inom dina ansvarsområden.

I din roll kommer du ha ett nära samarbete med de tre riksdagsledamöter som representerar Miljöpartiet i socialutskottet och socialförsäkringsutskottet.

Vi söker dig som

Du har bred allmänpolitisk kunskap, god kännedom om Miljöpartiets politik och har arbetat med utredning av olika ämnen. Du har högskoleutbildning och erfarenhet från arbete med sociala frågor eller socialförsäkringsområdet.  Erfarenhet från föreningslivet är meriterande. Dessa erfarenheter får gärna vara från annat land än Sverige.

Du ska ha en god förmåga att skapa förtroende, arbeta långsiktigt, vara självständig men samtidigt kunna jobba i nära samarbete med chefer och kollegor. Du ska snabbt kunna sätta dig in i nya frågor och ha mycket god samarbetsförmåga.

Om tjänsten

Tjänsten som politisk sekreterare är placerad i samhällsteamet. Samhällsteamet består av sju medarbetare och du arbetar på uppdrag av teamchefen och riksdagsledamöterna i samhällsteamet och har som uppgift att stödja dem i deras arbete. Samhällsteamet ansvarar också för att samordna riksdagskansliets arbete med politiker i kommuner och landsting.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt. Heltid 35 tim/vecka. Tillträde 28 augusti  2017. Vikariatet sträcker sig till 1 oktober 2018. Mer information lämnas av teamchef Staffan Kuylenstierna 072-5365111. Sista ansökningsdag är den 6 juni.

Fackliga företrädare är Hanne Simonsen (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected].

Så ansöker du

Ansökan består av två delar.  Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Politisk sekreterare till samhällsteamet” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas.