Miljöpartiet de grönas riksdagskansli söker praktikant

Miljöpartiets riksdagskansli söker praktikanter inför våren 2022.

Vill du i framtiden jobba med att bygga ett hållbart samhälle? Är du intresserad av politik, kommunikation och demokratiska processer? Tycker du om att skriva och att jobba tillsammans med andra människor? Då kanske en praktikplats på Miljöpartiets riksdagskansli är något för dig.

Vi erbjuder praktikplats under hela eller delar av perioden januari-juni 2022.

Praktiken har inriktning policyutveckling och politisk opinionsbildning, med särskilt fokus på att 2022 blir valår. Vi tror att du läser en utbildning inom till exempel statskunskap, naturvetenskap, ekonomi eller juridik eller söker en praktikplats av annat skäl. Du delar vårt engagemang för klimat, miljö och mänskliga rättigheter och vill vara med och förändra världen. Du är serviceinriktad och trivs att arbeta tillsammans med andra. Det är en fördel om du känner till Miljöpartiets politik och om du tidigare har varit engagerad i föreningslivet.

Riksdagskansliets uppgift är att ge Miljöpartiets ledamöter i riksdagen bästa möjliga stöd i sitt arbete. Du kommer att jobba tillsammans med våra politiska sekreterare och kommunikatörer och även ha dialog med riksdagsledamöter och anställda på regeringskansli och partikansli.

Du kommer att ta fram underlag och analyser inom aktuella politikområden, utveckla nya förslag, delta i möten med olika samhällsaktörer eller på andra sätt stötta ledamöternas arbete i riksdagen.

Vi erbjuder dig en utvecklande och ansvarsfull praktik i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i partiet inte är nödvändigt. Heltid 35 tim/vecka. Tillträde i januari 2022 eller enligt överenskommelse. Praktiken är oavlönad.

Mer information lämnas av riksdagskanslichef Lova André Nilsson tel 073-073 1351. Skicka din intresseanmälan till [email protected] snarast men senast den 30 november 2021. Märk din ansökan med Praktikant till riksdagskansliet.