Miljöpartiet de grönas riksorganisation söker en kommunikationschef

Vill du arbeta med politik och kommunikation för en hållbar värld? För ett samhälle där vi varken bränner ut planeten eller oss själva. Då hör du hemma hos oss på Miljöpartiet. Nu vill vi förstärka vårt ledningsteam med en kommunikationschef och bli fler som jobbar med vår valrörelse.

Syftet med vår valrörelse är att stärka våra möjligheter att genomföra grön politik genom att vinna ökat väljarstöd. Vi vill väcka opinion för klimat och miljö, för jämställdhet, mänskliga rättigheter och demokrati och en rad andra viktiga gröna frågor. Vi vill också öka intresset för gröna idéer, få fler medlemmar, öppna dörrar för människor att engagera sig i den gröna rörelsen och förbereda oss för det politiska arbetet under de kommande fyra åren. Som kommunikationschef har du ett stort ansvar och en viktig uppgift att fylla.

Vad gör en kommunikationschef?

Kommunikationsavdelningen består av tolv kreativa, erfarna och kompetenta medarbetare som arbetar strategiskt och operativt för att kommunikationen ska bidra till Miljöpartiets framgång. Avdelningen jobbar både utåt mot omvärlden och inåt mot medlemmar och förtroendevalda. Det är ett team där alla hjälps åt och i hög grad delar arbetsuppgifterna och stöttar varann där det behövs. Avdelningen ansvarar för sociala medier, intern och extern webb, press, kommunikationskampanjer, medlemskommunikation samt grafisk design.

Du har personal-, budget- och verksamhetsansvar och leder kommunikationsavdelningen arbete och medarbetare. Du rapporterar till kanslichefen samt ingår i riksorganisationens ledningsgrupp. Du arbetar nära partisekreteraren och gruppledarna för riksdagsgruppen och har det högsta ansvaret och mandatet på tjänstepersonsnivån för Miljöpartiets kommunikation. När du leder partiets kommunikationsledning arbetar du nära andra strategiska roller som finns representerade från övriga delar inom riksorganisationen, såsom EU-kansliet och regeringskansliet.

Vem är du?

Vi tror att du är bekväm och trygg i din chefs- och ledarroll och skapar ett gott arbetsklimat där du inspirerar och motiverar dina medarbetare så de trivs och utvecklas. Du är tydlig och coachande i din roll för att på bästa sätt skapa förutsättningar för medarbetarna att känna sig engagerade och delaktiga och på så sätt driva den dagliga verksamheten framåt. Du är mål- och resultatinriktad och har förmågan att vara strukturerad, har strategisk höjd och ser till helheten samtidigt som du är operativ i de processer du driver. Integritet och personlig mognad liksom god samarbetsförmåga är en förutsättning för att lyckas i arbetet. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Att kunna skapa förtroende, att vara flexibel med en hög problemlösande förmåga och kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med förtroendevalda och kollegor är viktigt. Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar.

Vilken bakgrund har du?

Vi söker dig som har flera års erfarenhet av både ledarskap inom kommunikationsområdet och erfarenhet av kvalificerat kommunikationsstrategiskt arbete. Du har en akademisk examen inom informations-, medie- eller kommunikationsvetenskap eller motsvarande. Vi tror att du har erfarenhet från opinionsbildning, kampanjarbete i idédriven organisation och politiskt arbete samt erfarenhet av press- och mediearbete. Förmodligen har du även erfarenhet av att leda projekt exempelvis från management- och/eller PR-byrå eller ideell sektor.
Du är van att hantera operativa och strategiska frågor parallellt. Du har bred kompetens inom kommunikation med en gedigen bas i det traditionella kommunikationsarbetet och samtidigt mycket god kunskap om trender och utveckling inom området. Därutöver är det meriterande om du har kunskap om Miljöpartiet som organisation, känner till kontaktvägar samt har ett brett nätverk inom partiet.

Välkommen med din ansökan

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Tjänsten är placerad vid partikansliet, där den fysiska arbetsplatsen är riksdagskansliet i Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning och oreglerad arbetstid där chefer har förtroendearbetstid. En förutsättning för tjänsten är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt. Mer information lämnas av kanslichef Åsa Marnell, 073-806 56 61 eller [email protected]. Fackliga företrädare är Henrik Karlsson (SACO) [email protected] och Michael Norberg Tot (Unionen) [email protected].

Ansökan till tjänsten som kommunikationschef består av två delar. Den ena delen består av frågor som du ska besvara i bifogat ansökningsformulär som du hittar via denna länk:https://forms.gle/Aip9rE6MiWmiX8LB6. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan.

Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “kommunikationschef” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 19 september.

“De ansökningshandlingar som du sänder in för specifik rekryteringsprocess kommer att sparas i 24 månader efter det datum då rekryteringsprocessen är avslutad i enlighet 4 kapitlet 3 § i diskrimineringslagen. Efter 24 månader kommer ansökningshandlingarna att raderas.”