Miljöpartiet i Europaparlamentet söker praktikanter

Till Miljöpartiets kansli i Europaparlamentet söker vi praktikanter med start i november 2020.

Vill du lära dig mer om praktiskt politiskt förändringsarbete samtidigt som EU och världen går in i en avgörande period för att lyckas hindra den globala uppvärmningen? Vill du vara med i storpolitikens centrum och få inblick i EU:s lagstiftningsarbete? Då är detta en möjlighet för dig.

Till Miljöpartiets kansli i Europaparlamentet i Bryssel söker vi praktikanter från början av november 2020. Praktiken pågår under fem månader. Vi söker dig som antingen studerar eller som nyligen har avslutat din universitetsutbildning. Vi erbjuder en spännande, lärorik och stimulerande praktikplats där du blir en del av vårt kansli som består av Miljöpartiets parlamentariker och deras medarbetare.

Som praktikant får du möjlighet att följa och ge stöd i det dagliga politiska arbetet och stötta upp i den utåtriktade kommunikativa verksamheten. Under praktiken får du även hjälpa till med administrativa uppgifter såsom att hantera mejl, boka möten och ansvara för besöksgrupper. Praktiken ger en god insyn i det dagliga arbetet i Europaparlamentet, en fördjupad kunskap om beslutsfattandet i EU samt i den stora uppgiften att demokratisera folkvaldas arbete genom kommunikation.

Vi vill att du är en ansvarsfull, flexibel och noggrann person. Tidigare engagemang i och erfarenhet från folkrörelser och organisationer är meriterande.

Arbetsspråken är svenska och engelska, men talar du fler språk, tex franska eller tyska, är det meriterande. Det är av betydelse för oss att du delar våra grundläggande gröna värderingar, men du måste inte vara medlem i Miljöpartiet.

Praktikperioden är fem månader med start i början av november. Din arbetsplats är på vårt kansli i Europaparlamentet i Bryssel. Som praktikant erhåller du en ersättning från Europaparlamentet på 1 250 EUR per månad. Utöver detta täcker vi även resekostnader till och från Bryssel vid början och slutet av praktiken.

Sista ansökningsdag är den 20 september. Intervjuer kommer ske efterföljande veckor. Ansökan med CV och personligt brev skickas in genom följande formulär.

Vid frågor om praktikplatsen vänligen mejla kanslichef Jeanette Perman ([email protected]). Vid eventuella problem med formuläret vänligen mejla kanslisekreterare Sara Söderström ([email protected]).