Miljöpartiet i Europaparlamentet söker en politisk sakkunnig med miljöpolitisk inriktning

Till Miljöpartiet de grönas kansli i Europaparlamentet i Bryssel söker vi en politisk sakkunnig inom miljö, klimat och biologisk mångfald.

Som politisk sakkunnig har du som främsta uppgift att stödja ledamöterna i deras arbete. Den politiska sekreteraren är ett stöd för ledamöterna när de utformar, utvecklar och kommunicerar partiets politik.

Vi söker dig som har erfarenhet från att jobba med politik och den europeiska lagstiftningsprocessen och som genom sitt arbete vill göra skillnad. Du behöver ha kunskap särskilt inom de områden som utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet täcker. Du förstår politik och opinionsbildning. Du ska ha goda sociala färdigheter och aktivt bidra till ett kreativt samarbetsklimat. Du ska vara bra på att prioritera och driva arbetet mot uppsatta mål.

Vi vill att du är en ansvarsfull, flexibel och noggrann person som värderar ditt arbete högt. Du ska kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med chefer, kollegor och politiker. Tidigare erfarenheter från liknande arbete är meriterande.

Vi erbjuder en spännande, lärorik och stimulerande arbetsplats där du blir en del av vårt kansli som består av Miljöpartiets parlamentariker och deras medarbetare. Vi arbetar även nära vårt riksdagskansli, partikansli och våra gröna kollegor i Europaparlamentet. Arbetsspråken är svenska och engelska, men talar du fler språk tex franska är det meriterande.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Ge stöd till ledamöterna i deras politiska uppdrag.
  • Identifiera och bevaka prioriterade utskottsärenden löpande.
  • Planera och utarbeta politiska förslag och beslutsunderlag.
  • Förbereda utskottsmöten och ändringsförslag tillsammans med gröna gruppens handläggare och ledamoten.
  • Ta fram underlag utifrån aktuella och uppkommande frågor inom sina ansvarsområden.
  • Förbereda och följa upp ärenden inför, under och efter plenarsessioner.

Och annat som arbetsgivaren finner lämpligt.

Kvalifikationer

• Utbildning inom och arbetserfarenhet från liknande arbete, särskilt inom EU:s institutioner eller närliggande organisationer.
  • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Intresse för politik och samhällsfrågor samt kunskap om Miljöpartiets politik
  • Erfarenhet av politiskt arbete och/eller verksamhet i ideell sektor är meriterande.
  • Mycket god datorvana
  • Social kompetens och god samarbets- och initiativförmåga.
  • Serviceinriktad

Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i partiet inte är nödvändigt.

Anställningsform

Tillträde enligt överenskommelse med 6 månaders provanställning följt av tidsbestämd anställning t.o.m. slutet på mandatperioden 2024. Det är en heltidstjänst med placering i Bryssel. Europaparlamentet är arbetsgivare.

Sista ansökningsdag är 17 maj, urval görs löpande. Ansökan med CV görs genom följande ansökningsformulär. Vid frågor eller problem med formuläret, vänligen mejla kanslichef Jeanette Perman ([email protected]).