Miljöpartiet i Europaparlamentet söker en pressekreterare

Till Miljöpartiet de grönas kansli i Europaparlamentet i Bryssel söker vi en pressekreterare/kommunikatör. Som pressekreterare har du som främsta uppgift att stödja ledamöterna i deras kommunikativa arbete.

Vi söker dig som har erfarenhet från att jobba med politisk kommunikation och som genom sitt arbete vill göra skillnad. Du behöver ha praktisk erfarenhet från att jobba med pressarbete och sociala medier och du förstår politik och opinionsbildning. Du är  skicklig på att förklara varför EU-politiken är relevant och intressant för en bred publik.

Vi vill att du är en ansvarsfull person som värderar ditt arbete högt, är bra på att prioritera och att driva arbetet mot uppsatta mål. Du ska ha goda sociala färdigheter och aktivt bidra till ett kreativt samarbetsklimat. Du ska kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med chefer, kollegor och politiker.

Vi erbjuder en spännande, lärorik och stimulerande arbetsplats där du blir en del av vårt kansli som består av Miljöpartiets parlamentariker och deras medarbetare. Vi arbetar även nära vårt riksdagskansli, partikansli och våra gröna kollegor i Europaparlamentet. Arbetsspråken är svenska och engelska, men talar du fler språk som franska eller tyska är det meriterande.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Bistå ledamöterna med de löpande mediekontakterna.
  • Ge kommunikativt stöd till ledamöterna inför utspel och intervjuer vid behov.
  • Skriva debattartiklar, tal och andra texter.
  • Arbeta med sociala medier och webb.
  • Ansvara för den dagliga omvärldsbevakningen.
  • Följa  med vid ledamotens resor, tal och medieframträdanden.
  • Komma med förslag på politiska utspel.

Kvalifikationer

• Utbildning inom kommunikation, journalistik eller annat relevant område
  • Meriterande: utbildning inom sociala medier, webbverktyg och grafisk formgivning/layout
  • Erfarenhet från liknande roll och arbete med politisk kommunikation och sociala medier.
  • Meriterande: erfarenhet från liknande roll inom Miljöpartiet eller närliggande organisation.
  • Meriterande: Arbete som journalist vid en redaktion.
  • Intresse för och kunskap om svensk och europeisk politik i allmänhet och Miljöpartiet de grönas i synnerhet.
  • Snabb på att göra kommunikation av politik och omvärldshändelser.
  • Bra på att knyta och underhålla kontakter.
  • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Meriterande: franska och tyska.

Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i partiet inte är nödvändigt.

Anställningsform

Tillträde enligt överenskommelse och beroende på rådande omständigheter med 6 månaders provanställning följt av tidsbestämd anställning t.o.m. slutet på mandatperioden 2024. Det är en heltidstjänst med placering i Bryssel. Europaparlamentet är arbetsgivare.

Sista ansökningsdag är 22 maj, urval görs löpande.  Ansökan med CV görs genom följande ansökningsformulär. Vid frågor, vänligen mejla kanslichef Jeanette Perman ([email protected]).