Miljöpartiet de gröna söker en kansliassistent till riksdagskansliet

Vill du jobba för att göra skillnad på riktigt? Vill du kämpa med oss för en grön framtid utan fossil energi och för ett humant och solidariskt samhälle? Välkommen till Miljöpartiets riksdagskansli valåret 2022!

Som assistent kommer du ingå i vårt policyteam med politiskt sakkunniga och kanslisekreterare. Du kommer jobba med riksdagsledamöters valarbete och besök i olika delar av Sverige och med våra väljarkontakter i olika kanaler.

Tjänstens innehåll

Arbetet med medborgarkontakter innebär att du behöver ha en bred allmänpolitisk kunskap och god kännedom om Miljöpartiets politik. Våra väljarkontakter sker via sociala medier, e-post och telefon. Du kommer ingå i en grupp med kollegor som jobbar med väljarkontakt tillsammans.

Arbetet med riksdagsledamöters valarbete handlar om att bistå ledamöter att planera och genomföra resor till olika delar av Sverige som en del i valkampanjen. Du kommer också hjälpa till att samordna reseplanering för representanter från olika nivåer av partiet. Du behöver vara en effektiv administratör med ordning och reda. Erfarenhet från ideellt arbete är en fördel.

Ditt arbete kommer ingå i kärnverksamheten under valåret 2022. Vi hoppas att du vill fungera som en motor för att vårt gemensamma utåtriktade arbete.

Dina egenskaper

• Du ska ha lätt att organisera ditt arbete och vara noggrann.
  • Du kommer i arbetet att ha kontakt med många olika människor, det är därför viktigt att du är flexibel och har ett gott bemötande.
  • Du behöver ha lätt att skriva, ha vana av högt tempo och korta deadlines.
  • Du ska ha en god förmåga att skapa förtroende.
  • Du ska kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med chefer, kollegor och politiker.
  • Du är prestigelös och kan vara behjälplig där det behövs.
  • Du har god kännedom om Miljöpartiet och politiken.
  • Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är ett krav.

Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Vår arbetsplats

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö med stor möjlighet till frihet under eget ansvar. På vår arbetsplats värnar vi om varandra och vill att det ska vara kul att gå till jobbet. Riksdagskansliet är i Stockholm och består av ca 19 medarbetare. Vi arbetar även nära vårt partikansli och våra gröna kollegor i Regeringskansliet och Europaparlamentet.

Tjänsten är en allmän visstidsanställning till och med 1 oktober 2022, heltid 35 tim/vecka. Vi tillämpar individuell lönesättning och oreglerad arbetstid. Tillträde januari 2022. En förutsättning för tjänsten är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Mer information lämnas av riksdagskanslichef Lova André Nilsson tfn 073-074 13 51. Fackliga företrädare är Henrik Karlsson (SACO) [email protected] och Michael Norberg Tot (Unionen) [email protected].

Ansökan

Ansökan till tjänsten som kansliassistent består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär som du hittar via denna länk https://forms.gle/bjFTTEMCqnnbCA936. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Kansliassistent” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 12 december 2021.