Miljöpartiet söker pressekreterare till regeringskansliet

Miljöpartiet har vuxit fram ur rörelserna för miljö, fred och jämställdhet. Idag är vi med och gör politiken grönare. Vi söker nu en erfaren pressekreterare till ett av de gröna statsråden.

Som pressekreterare på regeringskansliet är det ditt uppdrag att tillsammans med statsrådets stab och övriga pressekreterare stärka statsrådets politiska profil och allmänhetens kännedom om regeringens politik. Du får möjligheten att arbeta med både traditionell media och sociala medier.

Eftersom vi ofta arbetar med korta deadlines gäller det att ha vana vid att behålla lugnet, ta initiativ, fatta egna beslut och snabbt kunna prioritera om när förutsättningarna förändras.

För att lyckas i tjänsten tror vi att du som söker behöver ha en god förmåga att skapa förtroende och samarbete bland kollegor och ledare och har mångårig erfarenhet av pressarbete i högt tempo.

Genom din breda allmänpolitiska kunskap och goda kännedom om miljöpartiets politik vet du hur du ska göra för att skapa kommunikation utifrån dagspolitiska händelser, komma med nya idéer och tillämpa din analytiska förmåga.

Din Profil

• Du behöver ha mångårig erfarenhet av arbete som pressekreterare, informatör eller annat arbete med betydande inslag av information/kommunikation.

• Du har en god strategisk förmåga och trivs som bäst när det händer många saker samtidigt och är snabb med att prioritera om när förutsättningarna förändras.

• För tjänsten krävs att du sympatiserar med Miljöpartiet och är eller blir medlem.

• Som person är du lugn och stressar sällan upp dig.

• Du är van vid kriskommunikation.

• Erfarenhet av PR är en merit, likaså erfarenhet från ideella föreningar. Dessa erfarenheter får gärna vara från annat land än Sverige.

Vårt Erbjudande

Som medarbetare på regeringskansliet får du möjligheten att vara en del av resan mot ett hållbart samhälle. Tillsammans bygger vi ett starkt lag in i valrörelsen med sikte på nästa mandatperiod. En arbetsdag är aldrig den andra lik och vi tror att du som gillar när det hela tiden händer nya saker kommer trivas hos oss. Vi erbjuder dig erfarenheter för livet och starka band kollegor emellan.

Om tjänsten

Som pressekreterare anställs du av statsrådsberedningen men du ingår i en statsrådsstab på ett av departementen där Miljöpartiet har statsråd. Staben består av statsrådet, statssekreterare, politiskt sakkunniga och ytterligare en pressekreterare.

Anställningsgrad: 100%
Anställningsform: Tjänsten är tills vidare, enligt de villkor som gäller för politiskt tillsatta tjänstemän i Regeringskansliet.
Startdatum: Tillträde augusti/september 2017.
Arbetstider: Arbetstiden är oreglerad och arbete förekommer både tidiga morgnar, sena kvällar samt helger.
Resor: Tjänsten innebär resor, såväl inrikes som utrikes tillsammans med statsrådet
Lönesättning: Individuell
Säkerhetskontroll: För anställning erfordras genomgången säkerhetskontroll.

Ansökan

Ansökan till tjänsten som pressekreterare till regeringskansliet består av två delar. Den första delen är att du ska besvara frågor i ett frågeformulär. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Pressekreterare till regeringskansliet” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 4 juli 2017.

Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Vill du ha mer information?

Mer information lämnas av biträdande presschef Helena Hellström Gefwert, [email protected].