Miljöpartiet söker vik chef till Miljöteamet

Föräldraledighetsvikariat 1/10 2017 - 1/10 2018. Miljöteamet på riksdagskansliet ansvarar för områdena miljö- och jordbrukspolitik, trafik, ekonomi, internationella frågor och försvar. Till det kommer energipolitik, politik där miljö- och klimataspekter är av vikt, samt politik för global utveckling.

Teamet består av riksdagsledamöter och politiska sekreterare, med ansvar för de politiska frågor som ligger inom teamets områden. Teamet ansvarar för det löpande riksdagsarbetet, att ta fram underlag, utveckla politiska förslag, debattartiklar och politiska utspel samt samarbete med regeringen.

Om tjänsten

Som teamchef har du personalansvar för ca 8-9 personer. Du leder och utvecklar arbetet i ditt team i nära samarbete med de riksdagsledamöter som ingår i teamet. Du skriver dessutom egna underlag. Du arbetar på uppdrag av riksdagskanslichefen och ingår även i riksorganisationens ledningsgrupp som leds av kanslichefen.

Du behöver ha kunskap inom de områden teamet ansvarar för, särskilt miljö-, utrikes- och klimatfrågor. Du förstår politik och opinionsbildning. Du ska ha goda ledaregenskaper och erfarenhet av personalledning. Du ska ha goda sociala färdigheter, kunna inspirera och engagera din personal och skapa ett fungerande och kreativt samarbetsklimat. Du ska vara bra på att prioritera och driva arbetet mot uppsatta mål. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Du har en akademisk utbildning. Det är meriterande att ha erfarenhet av att arbeta som förtroendevald eller tjänsteperson i en politisk organisation eller inom civilsamhället. Din utbildning och erfarenhet får gärna vara från annat land än Sverige.

Mer information om tjänsten lämnas av riksdagskanslichef Viktor Morawski, 072-736 59 89 eller kanslichef Anna Stenvinkel, 070-497 45 97.

Så ansöker du

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Heltid 35 tim/vecka. Tillträde 1 oktober eller enligt överenskommelse.

Fackliga företrädare är Hanne Simonsen (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected].

Ansökan består av två delar. Dels ska du fylla i bifogad ansökningslänk, dels ska du skicka ditt cv (ej personligt brev) till [email protected]. Sista ansökningsdag är den 7/8. Ange “vik teamchef” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas.