Miljöpartiet de grönas riksorganisation söker vikarierande samordnare för partistyrelsen

Vill du arbeta med politik och kommunikation för en hållbar värld? För ett samhälle där vi varken bränner ut planeten eller oss själva. Då hör du hemma hos oss på Miljöpartiet. Nu vill vi förstärka vårt partikansli och letar efter en samordnare som ska bistå partistyrelsen i deras arbete.

Vad innebär arbetet?

Huvudfunktionen är att vara presidiets och partistyrelsens sekreterare, samordnare och utvecklare vilket innebär att:

• Ansvara för beredning, utskick inför sammanträden med partistyrelsen (PS) och partistyrelsens presidium (PSP), inbegriper ansvar för kontakt med övriga kanslier om medverkan på PS/PSP och kontakt med ärendeansvariga om deadlines.
  • Ansvara för visst praktiskt stöd vid PS och PSP-möten
  • Ansvara för att det upprättas protokoll vid sammanträden med PS och PSP samt att beslut förmedlas till berörda parter
  • Ansvara för att rutinen kring beslutsuppföljning följs gällande PS och PSP, och att beslut är lättillgängliga
  • Svara för att handlingar rörande sammanträden med PS och PSP arkiveras
  • Tillsammans med sammankallande ansvara för partistyrelsens ärendehantering och kalendarium
  • Arbeta med organisationsutveckling inom ramen för PS/PSPs verksamhet

Då det är valår kommer du även att ingå i teamet som arbetar med medborgarkontakter. Det innebär att du behöver ha en bred allmänpolitisk kunskap och god kännedom om Miljöpartiets politik. Dessa kontakter sker främst per e-post men till viss del också per telefon och via social media.

Vem är du?

Du är en strukturerad person med ett eget driv, har lätt att organisera och är noggrann. Du kan prioritera och tycker om att ha ett eget ansvar för att driva arbetet mot uppsatta mål. Du bidrar socialt för ett fungerande och kreativt samarbetsklimat.

Du kommer arbeta självständigt i hög grad, fast också tillsammans med andra i nära samarbete med förtroendevalda, chefer och kollegor. Du är prestigelös och kan vara behjälplig där det behövs. Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar.

Vilken bakgrund har du?

Vi söker dig som har erfarenhet av att skriva och formulera dig med god organisatorisk förmåga. Du har god kännedom om Miljöpartiets politik. Du känner till kontaktvägarna inom Miljöpartiet och är förtrogen med hur partiet fungerar och vår politik.

Tjänsten är placerad på partikansliet i Stockholm. Du rapporterar direkt till kanslichefen samt till partistyrelsens sammankallande. Dina närmsta kollegor finns på partikansliet och riksdagskansliet.

Välkommen med din ansökan

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Tjänsten är ett vikariat då vår nuvarande samordnare ska vara tjänstledig för att prova annat arbete. Det är en allmän visstidsanställning med start den 14 februari till och med den 25 september, heltid 35 tim/vecka. Vi tillämpar individuell lönesättning och oreglerad arbetstid. En förutsättning för tjänsten är godkänt säkerhetssamtal. Mer information lämnas av kanslichef Åsa Marnell, 073-806 56 61 eller [email protected]. Fackliga företrädare är Henrik Karlsson (SACO) [email protected] och Michael Norberg Tot (Unionen) [email protected].

Skicka din ansökan, personligt brev och CV, till [email protected]. Ange “samordnare PS” i ämnesraden. Vi kommer kalla till intervjuer löpande, skicka in din ansökan omgående, dock senast den 31 januari.

“De ansökningshandlingar som du sänder in för specifik rekryteringsprocess kommer att sparas i 24 månader efter det datum då rekryteringsprocessen är avslutad i enlighet 4 kapitlet 3 § i diskrimineringslagen. Efter 24 månader kommer ansökningshandlingarna att raderas.”