Miljöpartiets jämställdhets- och mångfaldskommitté söker en politisk sekreterare/kommunikatör

Vill du arbeta med politik för en hållbar värld? Vill du driva på för att vi ska klara klimatkrisen? Vill du stärka jämställdhet och mänskliga rättigheter i Sverige och i världen? Då hör du hemma hos oss på Miljöpartiet. Nu söker jämställdhets- och mångfaldskommittén en politisk sekreterare/kommunikatör på 100 procent till och med sista september 2022.
Miljöpartiets jämställdhets- och mångfaldskommitté (JMK) är det organ som närmast motsvarar andra riksdagspartiers kvinnoförbund eller kvinnonätverk. Fokus för kommittén är verksamheten och politiken rörande jämställdhet och mångfald.

Din uppgift

Du kommer jobba som politisk sekreterare och kommunikatör för Miljöpartiets jämställdhets- och mångfaldskommitté med frågor som rör jämställdhet och mångfald. Du kommer att arbeta med att utveckla och stärka partiets politik och analys i jämställdhets- och mångfaldsfrågor, samt bidra i arbetet med opinionsbildning. Du behöver vara uppdaterad inom frågor som rör jämställdhet och mångfald då du kommer ha ansvar för att stötta JMK:s ledamöter i deras arbete. Du kommer också arbeta med att skriva rapporter och utveckla nytt material samt ansvara för JMK:s interna och externa arrangemang. I arbetet som kommunikatör kommer du att planera, ta fram underlag och hantera JMK:s sociala medier (främst Instagram och Facebook). Du kommer också skriva debattartiklar samt se över JMK:s grafiska profil. För att lyckas i rollen är samarbete med andra och relationsbyggande viktigt. Arbetet är till stor del självständigt och du kommer ha ett stort eget ansvar för att driva arbetet mot uppsatta mål.
Tjänsten är placerad på partikansliet i Stockholm.

Din profil

Vi söker dig som har kompetens och erfarenhet av politiskt arbete med jämställdhet och mångfald och har god kännedom om Miljöpartiets politik. Du har också kompetens inom och erfarenhet av arbete med kommunikation. Du har relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet samt dokumenterad kompetens inom jämställdhet och mångfald. Du har förmåga att prioritera och är noggrann, kreativ, analytiskt och har stark kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt. Har du erfarenhet av att arbete i ideell sektor och nära en styrelse så är det meriterande. Att kunna skapa förtroende och kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med ledamöter och kollegor är viktigt.

Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar men tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Välkommen med din ansökan

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Tjänsten är en allmän visstidsanställning till och med 30 september 2022 . Det är en heltidstjänst på 35 timmar per vecka. Vi tillämpar individuell lönesättning och oreglerad arbetstid. En förutsättning för tjänsten är godkänd säkerhetsprövning. Vi vill gärna att du kan börja så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Mer information lämnas av JMK:s sammankallande Helena Hellström Gefwert [email protected]. Fackliga företrädare är Henrik Karlsson (SACO) [email protected] och Linnea Sandahl (Unionen) [email protected].

Ansökan till tjänsten som politisk sekreterare/kommunikatör består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär som du hittar via denna länk: https://forms.gle/FScrmibQPuTnGLDbA. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Politisk sekreterare/kommunikatör” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 20 juni 2021, men urval sker löpande.
“De ansökningshandlingar som du sänder in för specifik rekryteringsprocess kommer att sparas i 24 månader efter det datum då rekryteringsprocessen är avslutad i enlighet 4 kapitlet 3 § i diskrimineringslagen. Efter 24 månader kommer ansökningshandlingarna att raderas.”