Miljöpartiets riksdagskansli söker en politisk sekreterare inom klimat, miljö och transporter

Vill du arbeta med politik för en hållbar värld? Ett samhälle där vi varken bränner ut planeten eller oss själva? På Miljöpartiet gör vi det varje dag. Nu vill vi förstärka på vårt riksdagskansli och bli fler som jobbar med politik inom klimat, miljö och transporter.

Din uppgift

Din uppgift som politisk sekreterare kommer du ha särskilt fokus på klimat och transporter. Klimatpolitiken omfattar minskade utsläpp och anpassning till ett förändrat klimat, liksom ekonomiska och sociala aspekter av omställningen till fossilfritt samt politik för minskad klimatpåverkan av svenska konsumtionsbaserade utsläpp. Transportpolitiken omfattar alla trafikslag, omställning, teknik och planering för ett transportsnålt samhälle. Du kommer ha ansvar för att stötta partiets representanter med ansvar i frågorna och du kommer samarbeta med politiska sekreterare inom andra politikområden och med kommunikatörer. I tjänsten ingår att ha nära samarbete med miljöpartiets medarbetare på regeringskansliet och på EU-kansliet.

Din profil

Vi söker dig som har kompetens och erfarenhet av arbete inom klimat, miljö och transporter. Du har bred allmänpolitisk kunskap och god kännedom om Miljöpartiets politik. Du har stark kommunikativ förmåga både muntligt och i skrift och du kan bidra i politisk analys, opinionsbildning och politisk kommunikation. Du kan prioritera och driva arbetet mot uppsatta mål och du bidrar socialt för ett fungerande och kreativt samarbetsklimat. Du har relevant utbildning på högskole- eller universitetsnivå. Att kunna skapa förtroende, att vara noggrann och kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med ledamöter och kollegor är viktigt. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning, eller erfarenhet av myndighetsarbete, eller kompetens inom energifrågor. Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Välkommen med din ansökan

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Tjänsten är tillsvidare med provanställning, heltid 35 tim/vecka. Tillträde under vårvintern 2021. Mer information lämnas av riksdagskanslichef Lova André Nilsson, 073-074 1351 eller [email protected]. Fackliga företrädare är Henrik Karlsson (SACO) [email protected] och Linnea Sandahl (Unionen) [email protected].

Ansökan till tjänsten som politisk sekreterare består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär som du hittar via denna länk: https://forms.gle/gmBDnsE54HnKLqL17.  Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Politisk sekreterare” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 17 januari 2021.