Miljöpartiets riksdagskansli söker en politisk sekreterare inom utrikespolitik, försvarspolitik och EU-politik

Vill du arbeta med politik för en hållbar värld? Vill du driva på för att vi ska klara klimatkrisen? Vill du stärka jämställdhet och mänskliga rättigheter i Sverige och i världen? Då hör du hemma hos oss på Miljöpartiet. Nu vill vi förstärka vårt riksdagskansli och söker kompetens inom utrikespolitik, säkerhetspolitik och EU-politik.

Din uppgift

Du kommer jobba som politisk sekreterare med särskilt fokus på frågor som rör utrikesfrågor, säkerhet, försvar och EU. Det är breda portföljer och omfattar aktuell politik i en internationell kontext. Du kommer därför samarbeta med kollegor i andra politikområden och med kollegor på regeringskansliet och på EU-kansliet. Miljöpartiets prioriterade områden för dessa portföljer kan brett beskrivas som klimat och miljö, jämställdhet samt demokrati och mänskliga rättigheter. Du kommer arbeta med policyfrågor kring styrmedel, internationella överenskommelser och uppföljning, liksom handelsavtal och ekonomiska regelverk. Inom EU-samarbetet tillkommer frågor om lagstiftning och användningen av EU:s gemensamma resurser. Du kommer bidra i politisk analys, utveckla och stärka partiets politik, samt bidra i opinionsbildning och politisk kommunikation. Du kommer arbeta självständigt och tillsammans med andra, och du kommer ha ett stort eget ansvar för att driva arbetet mot uppsatta mål. Arbetet kan omfatta resor (har dock inte varit aktuellt under pandemin).

Du kommer ha ansvar för att stötta partiets riksdagsledamöter med ansvar i frågorna och du kommer samarbeta med politiska sekreterare inom andra politikområden och med kommunikatörer. I tjänsten ingår att ha nära samarbete med miljöpartiets medarbetare på regeringskansliet och på EU-kansliet.

Tjänsten är placerad på riksdagskansliet i Stockholm.

Din profil

Vi söker dig som har kompetens och erfarenhet av arbete inom internationell politik och säkerhet. Du har förståelse för försvarsfrågor, internationellt utvecklingssamarbete/bistånd och även för den politiska styrningen i EU. Kompetens inom ytterligare sakområden är meriterande. Du har bred allmänpolitisk kunskap och god kännedom om Miljöpartiets politik. Du har stark kommunikativ förmåga både muntligt och i skrift. Du kan prioritera och du bidrar socialt för ett fungerande och kreativt samarbetsklimat. Du har relevant utbildning på högskole- eller universitetsnivå. Att kunna skapa förtroende, att vara noggrann och kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med ledamöter och kollegor är viktigt. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning, erfarenhet av myndighetsarbete. Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Välkommen med din ansökan

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning på 6 månader. Det är en heltidstjänst på 35 timmar per vecka. Vi tillämpar individuell lönesättning och oreglerad arbetstid. En förutsättning för tjänsten är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Vi vill gärna att du kan börja så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.  Mer information lämnas av riksdagskanslichef Lova André Nilsson, 073-074 1351 eller [email protected]. Fackliga företrädare är Henrik Karlsson (SACO) [email protected] och Linnea Sandahl (Unionen) [email protected].

Ansökan till tjänsten som politisk sekreterare består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär som du hittar via denna länk:https://forms.gle/5DkFJiXVcjmfQ1zn8. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Politisk sekreterare” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 23 maj 2021.

“De ansökningshandlingar som du sänder in för specifik rekryteringsprocess kommer att sparas i 24 månader efter det datum då rekryteringsprocessen är avslutad i enlighet 4 kapitlet 3 § i diskrimineringslagen. Efter 24 månader kommer ansökningshandlingarna att raderas.”