Miljöpartiets riksdagskansli söker en politisk sekreterare till miljöteamet

Miljöpartiets riksdagskansli söker en politisk sekreterare med placering i miljöteamet. Heltid 35 tim/vecka.

Miljöteamet består av nio medarbetare och ansvarar för politik inom miljö, klimat, energi, trafik, ekonomi, utrikes och försvar. Till teamet hör också EU-nämndens arbete. På riksdagskansliet arbetar sammanlagt ca 25 medarbetare indelade i tre olika team.

Om tjänsten

Tjänsten innebär i första hand att arbeta med trafik- och näringspolitik tillsammans med ansvariga riksdagsledamöter. Tyngdpunkten i tjänsten kommer att ligga på trafikpolitiken, tex arbete som rör nationell infrastrukturplanering, stadsplanering, trafikens miljöpåverkan och jämställda transporter. Du kommer även arbeta brett med klimatpolitiska frågor. Du bör därför ha erfarenhet eller kunskap om dessa frågor.

Arbetet som politisk sekreterare innebär att stödja ledamöterna i det dagliga arbetet genom att läsa dokument, skriva underlag och bevaka och analysera den politiska debatten och att bidra i det strategiska och praktiska arbetet med politikutveckling. Som politisk sekreterare följer du ibland med på resor och möten samt behjälplig vid planering och genomförande av till exempel seminarier, kongresser, Almedalen etc.

Vi söker dig som

Du bör ha erfarenhet från liknande arbetsuppgifter, ha goda kunskaper inom i synnerhet trafikfrågor och god kännedom om näringsfrågor. Du bör vara van att snabbt sätta dig in i nya frågor, skriva underlag och arbeta under ett periodvis högt tempo. Du ska ha god samarbetsförmåga och förståelse för politik och kommunikation. Kännedom om partiets politik är en merit. Du ska ha relevant utbildning och yrkeserfarenhet och erfarenhet från föreningslivet är meriterande. Dina erfarenheter får du gärna ha tillskansat dig i ett annat land.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i partiet inte är nödvändigt.

Så ansöker du

Ansökan består av två delar. Dels ska du fylla i bifogad ansökningslänk, dels ska du skicka ditt cv (ej personligt brev) till [email protected]. Ange “Politisk sekreterare i miljöteamet” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 11/10 2017.

Heltid 35 tim/vecka. Tillträde så snart som möjligt under hösten. Mer information lämnas av teamchef Anna Jonsson 0737-10 54 86. Fackliga företrädare är Hanne Simonsen (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected].