Miljöpartiets riksdagskansli söker en samordnare för de politiska sekreterarna

Lyssna

Till Miljöpartiets riksdagskansli söker vi en samordnare för de sex politiska sekreterare som arbetar med våra riksdagsledamöter. Din uppgift som samordnare kommer vara att ha ansvar för att arbetet i gruppen med politiska sekreterare fungerar på ett bra sätt och du arbetar i tjänsten själv delvis som politisk sekreterare.

Samordnaren har ett verksamhetsansvar och fördelar arbetsuppgifter mellan de politiska sekreterarna och har daglig kontakt med riksdagsledamöterna i detta arbete.  Samordnaren ansvarar för att göra prioriteringar tillsammans med ledamöterna, vilket kommer vara en utmaning när antalet politiska sekreterare minskar jämfört med tidigare mandatperiod. I tjänsten ingår att samordna arbetet på riksdagen tillsammans med riksdagskanslichefen och press- och kommunikationschefen.

Vi söker dig som

Som samordnare har du en bred allmänpolitisk kunskap och mycket god kännedom om Miljöpartiets politik. Du har mycket goda ledaregenskaper samt tidigare lång erfarenhet av chefsbefattning eller annan ledande position. Du har tidigare erfarenhet av att ha arbetet i idéburen eller ideell organisation och har tidigare god erfarenhet från olika politiska nivåer. Du ska ha en god förmåga att skapa förtroende, vara noggrann och kunna arbeta självständig men samtidigt kunna jobba i nära samarbete med ledamöter och kollegor. Du behöver vara bra på att prioritera och driva arbetet mot uppsatta mål och ska ha mycket god förståelse för politik och opinionsbildning.

Du har dokumenterad kunskap och ska kunna arbeta inom ett stort antal politikområden som har betydelse för Miljöpartiet som till exempel miljö, klimat, trafik, budget, mänskliga rättigheter, migration, bostad, arbetsmarknad mm. Du ska ha lätt att organisera ditt arbete och ha erfarenhet av detta sedan tidigare. Du har en mycket god samarbetsförmåga samt en kommunikativ förmåga både muntligt och i skrift. Du har goda sociala färdigheter, kunna inspirera och engagera och skapa ett fungerande och kreativt samarbetsklimat. Vi ser att du har utbildning på högskole- eller universitetsnivå eller motsvarande. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Arbetsplatsen

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Tjänsten är tillsvidare, heltid 35 tim/vecka. Tillträde under hösten 2018. Mer information lämnas av riksdagskanslichef Viktor Morawski tfn 072-736 59 89. Fackliga företrädare är Ylva Sjölin (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected]

Så ansöker du

Ansökan till tjänsten som samordnare politiska sekreterare består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär som du hittar via denna länk. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Samordnare politiska sekreterare” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 28 oktober 2018.

För spontanansökan skicka ett mejl med ditt CV till [email protected] och ange "spontanansökan" i ämnesraden.