Miljöpartiets riksdagskansli söker pressekreterare

Till Miljöpartiets riksdagskansli söker vi nu en pressekreterare som brinner för samhällsfrågor och som vill arbeta för en grön framgång i valrörelsen.

Din uppgift som pressekreterare blir att tillsammans med riksdagsledamöter, politiska sekreterare och övriga pressavdelningen bevaka den dagliga politiska debatten och utifrån den skapa politiska aktiviteter med massmedia som en viktig kanal.

Vi söker dig som

Du har bred allmänpolitisk kunskap, god kännedom om Miljöpartiets politik och en näsa för att skapa kommunikation utifrån dagspolitiska händelser.  Du måste också vara en god skribent och ha en god stilistisk förmåga, ha vana av högt tempo och korta deadlines och kunna arbeta med olika kommunikationskanaler. Stor vikt läggs vid idérikedom och analytisk förmåga. Du ska ha en god förmåga att skapa förtroende, vara självständig men samtidigt kunna jobba i nära samarbete med chefer och kollegor.

Erfarenhet av arbete som pressekreterare, informatör eller annat arbete med betydande inslag av information/kommunikation är ett krav. Erfarenhet av PR är en merit, likaså erfarenhet från ideella föreningar. Dessa erfarenheter får gärna vara från annat land än Sverige. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Om tjänsten

Tjänsten som pressekreterare är placerad i samhällsteamet. Samhällsteamet består av sju medarbetare och arbetar på uppdrag av riksdagsledamöterna i teamet och har som uppgift att stödja dem i deras arbete. I denna tjänst ingår även att arbeta direkt mot vissa ledamöter och att delta i det strategiska pressarbetet.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar.  Tillsvidare, heltid 35 tim/vecka. Tillträde under våren/sommaren 2017. Mer information lämnas av kanslichef Anna Stenvinkel tfn 0704-974597.

Fackliga företrädare är Hanne Simonsen (SACO) [email protected] och Malin Ekstrand (Unionen) [email protected].

Så ansöker du

Ansökan till tjänsten som pressekreterare till samhällsteamet består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till ansok[email protected]. Ange “Pressekreterare till samhällsteamet” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 7 juni 2017.