Miljöpartiets riksdagskansli söker två politiska sekreterare

Lyssna

Till Miljöpartiets riksdagskansli söker vi två politiska sekreterare. På riksdagskansliet arbetar sammanlagt 16 personer med att ge stöd till partiets riksdagsledamöter.

Som politisk sekreterare kommer du tillsammans med ansvariga riksdagsledamöter utveckla och driva partiets politik inom ett antal sakområden som du kommer ha ansvar för. De områden där vi nu vill förstärka vår kompetens inom är migrationspolitik, infrastruktur, utbildning och justitiefrågor. Det är meriterande om du även har kunskap inom klimat och/eller utrikespolitik. Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenheter i mer än ett av områdena. Du kommer ingå i ett team av politiska sekreterare och ha nära samarbete med våra kommunikatörer. I tjänsten ingår också att samarbeta med Miljöpartiets medarbetare på regeringskansliet och till viss mån EU-kansliet i Bryssel.

Din profil
Vi söker dig som har gedigen erfarenhet av arbete med politiska frågor och gärna också erfarenhet av myndighetsarbete. Du har bred allmänpolitisk kunskap och god kännedom om Miljöpartiets politik. Du har god förmåga att skapa förtroende, är noggrann och kan arbeta både självständigt och i nära samarbete med ledamöter och kollegor. Du kan prioritera och driva arbetet mot uppsatta mål och har mycket god förståelse för politikutveckling och opinionsbildning. Stark kommunikativ förmåga både muntligt och i skrift är en tillgång, liksom goda sociala färdigheter för att skapa ett fungerande och kreativt samarbetsklimat. Vi ser gärna att du har utbildning på högskole- eller universitetsnivå. Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.

Välkommen med din ansökan
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Tjänsten är tillsvidare, heltid 35 tim/vecka. Tillträde under våren/sommaren 2020. Mer information lämnas av riksdagskanslichef Viktor Morawski tfn 072-736 59 89. Fackliga företrädare är Henrik Karlsson (SACO) [email protected] och Linnea Sandahl (Unionen) [email protected].

Ansökan till tjänsten som politiska sekreterare består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i bifogat ansökningsformulär som du hittar via denna länk: https://forms.gle/sHG4KxK4oWAvKydv5.  Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan. Den andra delen är att du ska skicka ditt CV till [email protected]. Ange “Politisk sekreterare” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna fullföljs kommer att beaktas. Sista ansökningsdag är den 13 april 2020.