Praktik hos Miljöpartiet i EU-parlamentet för Bodil Valero

Är du intresserad av politik och internationella frågor? Vill du vara med och arbeta för att göra världen lite bättre? Vi söker en person som antingen studerar eller som nyligen har avslutat sin universitetsutbildning, gärna inom statsvetenskap, juridik eller globala studier. Vi erbjuder en lärorik praktikplats där du blir en del av ett dynamiskt team på fem personer, och Miljöpartiets delegation som består av 16 medarbetare.

Omfattning:
15–30 veckor under höstterminen 2017 med start i början av september.

Vad innebär praktiken och vilka erfarenheter ger den?
Praktikanten är del i ett team som består av fyra medarbetare i Bryssel och en i Sverige. Under praktikperioden kommer du att ha en handledare och i samråd med denne finns möjlighet att anpassa praktiken individuellt.

Som praktikant får du hjälpa till med alla slags uppgifter på vårt kontor. Det kan vara t.ex. administrativa uppgifter såsom att hantera mejl, boka resor och möten och ansvara för besöksgrupper. Du får även möjlighet att följa ärenden i utskott, delta i möten och hjälpa till att ta fram underlag inom specifika frågor. Vi ser gärna att du under praktikperioden tar dig an ett eget projekt, till exempel anordnar en konferens eller fördjupar dig i någon fråga, som har koppling till din egen utbildning i nära samarbete med den handledare du har i vårt team.

Vid sidan av arbetet på kontoret ges du möjlighet att delta i intressanta seminarier som anordnas i EU-parlamentet. Du får också möjlighet att följa med på en sessionsvecka i Strasbourg där EU-parlamentet sammanträder 12 veckor per år. På så sätt kommer praktiken ge en fördjupad insyn i det politiska arbetet i EU-parlamentet och beslutsfattandet i EU.

Vem är EU-parlamentariker Bodil Valero?
Bodil Valero är EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna sedan 2014 och delegationsledare för Miljöpartiets svenska delegation. Bodil arbetar med frågor som rör bl.a. migration, försvar och säkerhet och minoriteter. Hon är ledamot i utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter och underutskottet för säkerhet och försvar samt ersättare i utrikesutskottet.

Kvalifikationer:

Vi ser gärna att du är en ansvarsfull, flexibel och noggrann person. Du ska vara beredd på att arbeta i ett högt tempo och kunna ha många bollar i luften samtidigt. Arbetsspråken är svenska och engelska men talar du fler språk är det meriterande. Vi söker en person som antingen studerar eller som nyligen har avslutat sin universitetsutbildning, gärna inom statsvetenskap, juridik eller globala studier. Du behöver inte vara miljöpartist men det är viktigt för oss att du delar våra grundläggande värderingar.

Stipendium
Praktikanten ges ett stipendium men står själv för boende i Bryssel.

Ansökan
Ansökningar skickas till Bodils teamledare Lena Widefjäll på [email protected]. Bifoga ditt cv och ett personligt brev där du beskriver varför du vill göra praktik hos Bodil och vilka erfarenheter du har som skulle stödja dig i arbetet. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Sista ansökningsdag är den 30 juni. Vi ser fram emot din ansökan!

Om du har några frågor om praktiken, mejla Lena!