Praktikplats hos EU-parlamentariker Jakop Dalunde

Vill du vara med och göra Europa grönare? Brinner du för en hållbar och human värld? Vill du vara med i storpolitikens centrum och få inblick i EU:s lagstiftningsarbete? Då är detta annonsen för dig.

Till Jakop Dalundes kontor i Bryssel söker vi en avlönad praktikant för vårterminen 2018. Vi söker dig som antingen studerar eller som nyligen har avslutat din universitetsutbildning. Meriterande är om du har erfarenhet av arbete eller utbildning som rör transportfrågor. Det är även meriterande om du studerat juridik eller nationalekonomi.

Om praktikplatsen

Vi erbjuder en lärorik och stimulerande praktikplats där du blir en del av vårt team på fyra personer och Miljöpartiets delegation som i dagsläget består av 18 medarbetare. Under praktikperioden kommer du att ha en handledare och det finns möjlighet att anpassa praktiken individuellt.

Som praktikant får du möjlighet att följa politiska frågor i de utskott Jakop arbetar med, delta på möten med stakeholders och hjälpa till att ta fram underlag inom specifika frågor. Under praktiken får du även hjälpa till med administrativa uppgifter såsom att hantera mejl, boka möten och ansvara för besöksgrupper. Praktiken ger en god insyn i det dagliga arbetet i EU-parlamentet och en fördjupad kunskap om beslutsfattandet i EU.

Vi ser även gärna att du under praktikperioden tar dig an ett eget projekt, till exempel anordnar en konferens eller fördjupar dig i någon fråga som har koppling till din egen utbildning. Du får möjlighet att följa med på session i Strasbourg där EU-parlamentet sammanträder 12 veckor per år.

Vi söker dig som

Vi ser gärna att du är en ansvarsfull, flexibel och noggrann person. Du ska vara beredd på att arbeta i ett högt tempo och kunna ha många bollar i luften samtidigt. Arbetsspråken är svenska och engelska, men talar du fler språk är det meriterande. Du behöver inte vara medlem i Miljöpartiet, men det är viktigt för oss att du delar våra grundläggande gröna värderingar.

Så ansöker du

Praktiken är under vårterminen 2018 och din arbetsplats är på vårt kontor i EU-parlamentet i Bryssel. Startdatum för praktiken är flexibelt, men vi ser gärna att du har möjlighet att börja redan i januari. Praktiken av avlönad.

Sista ansökningsdag är 5/11. Ansök via formuläret här. Frågor om praktikplatsen skickas till [email protected]