Praktikplats hos Europaparlamentariker Jakop Dalunde

Lyssna

Vill du vara med och göra Europa grönare? Brinner du för en hållbar och human värld? Vill du vara med i storpolitikens centrum och få inblick i EU:s lagstiftningsarbete? Då är detta annonsen för dig.

Till Jakop Dalundes kontor i Bryssel söker vi en avlönad praktikant från och med september 2018. Praktiken är 6 månader med möjlighet till förlängning.
Vi söker dig som antingen studerar eller som nyligen har avslutat din universitetsutbildning. Praktiken är inriktad på transportfrågor, erfarenhet av arbete eller utbildning som rör detta är meriterande.

Vi erbjuder en lärorik och stimulerande praktikplats där du blir en del av vårt team på fem personer och Miljöpartiets delegation som i dagsläget består av 18 medarbetare. Under praktikperioden kommer du att ha en handledare och det finns möjlighet att anpassa praktiken individuellt.

Som praktikant får du möjlighet att följa politiska frågor i de utskott Jakop arbetar med, delta på möten med stakeholders och hjälpa till att ta fram underlag inom specifika frågor. Under praktiken får du även hjälpa till med administrativa uppgifter såsom att hantera mejl, boka möten och ansvara för besöksgrupper. Praktiken ger en god insyn i det dagliga arbetet i EU-parlamentet och en fördjupad kunskap om beslutsfattandet i EU.

Vi ser även gärna att du under praktikperioden tar dig an ett eget projekt, till exempel anordnar en konferens eller fördjupar dig i någon fråga som har koppling till din egen utbildning. Du får möjlighet att följa med på session i Strasbourg där EU-parlamentet sammanträder 12 veckor per år.

Vi ser gärna att du är en ansvarsfull, flexibel och noggrann person. Du ska vara beredd på att arbeta i ett högt tempo och kunna ha många bollar i luften samtidigt. Arbetsspråken är svenska och engelska, men talar du fler språk är det meriterande. Du behöver inte vara medlem i Miljöpartiet, men det är viktigt för oss att du delar våra grundläggande gröna värderingar.

Praktiken är under 6 månader med möjlighet till förlängning, startdatum är 3 september. Din arbetsplats är på vårt kontor i EU-parlamentet i Bryssel. Praktiken av avlönad.

Sista ansökningsdag är söndag 1 juli. Intervjuer sker löpande. Ansökan och frågor om praktikplatsen skickas till [email protected].