Praktikplats i Europaparlamentet

Lyssna

Till Miljöpartiets kansli i Europaparlamentet i Bryssel söker vi avlönade praktikanter från och med september 2019. Praktiken pågår under fem månader med möjlighet till fyra månaders förlängning.

Vill du förändra Europa och världen till det bättre? Vill du göra EU grönare? Brinner du för en hållbar och rättvis värld? Vill du vara med i storpolitikens centrum och få inblick i EU:s lagstiftningsarbete? Då är detta en möjlighet för dig.

Vi söker dig som antingen studerar eller som nyligen har avslutat din universitetsutbildning. Vi söker flera praktikanter - inom områdena klimat, mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet, energi och transporter. Vi söker även en praktikant som har fokus på kommunikation. Det vill säga sociala medier, rörlig bild, algoritmer!

Vi erbjuder en spännande, lärorik och stimulerande praktikplats där du blir en del av vårt team som består av parlamentarikerna Alice Bah Kuhnke och Pär Holmgren samt deras åtta medarbetare. Under praktikperioden kommer du att ha en handledare och det finns möjlighet att anpassa praktiken efter dina förmågor och intressen.

Som praktikant får du möjlighet att följa politiska frågor i de utskott Alice och Pär arbetar, delta på möten med intresseorganisationer och hjälpa till att ta fram underlag inom specifika frågor. Under praktiken får du även hjälpa till med administrativa uppgifter såsom att hantera mejl, boka möten och ansvara för besöksgrupper. Praktiken ger en god insyn i det dagliga arbetet i Europaparlamentet, en fördjupad kunskap om beslutsfattandet i EU samt i den stora uppgiften att demokratisera folkvaldas arbete genom kommunikation.

Vi ser gärna att du under praktikperioden tar dig an ett eget projekt, som exempelvis anordna en konferens eller fördjupar dig i någon fråga som har koppling till din egen utbildning. Du får även möjlighet att följa med på session i Strasbourg där Europaparlamentet sammanträder 12 veckor per år.

Vi vill att du är en ansvarsfull, flexibel och noggrann person. Du ska vara beredd på att arbeta i ett högt tempo och kunna ha många bollar i luften samtidigt.

Arbetsspråken är svenska och engelska, men talar du fler språk är det meriterande. Det är av betydelse för oss att du delar våra grundläggande gröna värderingar, men du måste inte vara medlem i Miljöpartiet.

Praktiken är under fem månader med möjlighet till fyra månaders förlängning, startdatum är premilinärt 2 september. Din arbetsplats är på vårt kansli i Europaparlamentet i Bryssel. Praktiken är avlönad.

Sista ansökningsdag är söndag 30:e juni. Intervjuer sker löpande. Ansökan med CV och personligt brev samt frågor om praktikplatsen skickas till [email protected]