Pressekreterare med inriktning miljö och klimat

Till Miljöpartiets riksdagskansli söker vi nu en pressekreterare med inriktning miljö och klimat.

Vill du arbeta med kommunikation för en hållbar värld? Ett samhälle där vi varken bränner ut planeten eller oss själva? På Miljöpartiet gör vi det varje dag. Nu behöver vi hjälp på vår kommunikationsavdelning, när en av våra duktiga medarbetare ska vara tjänstledig för studier.

Om tjänsten

Du kommer att jobba med att ge våra riksdagsledamöter professionellt stöd i pressarbetet och i digitala kanaler.  Du bevakar omvärldshändelser, planerar offensiv kommunikation i samarbete med riksdagsledamöterna, förbereder dem för medieframträdanden och skriver vassa texter. Du ska också kunna producera innehåll till deras och partiets digitala kanaler: texter, filmer, bilder, livesändningar, stories och så vidare. Du kommer ha fokus på det högt prioriterade området miljö och klimat.

Tjänsten är placerad på kommunikationsavdelningen, som har nio medarbetare. Vi jobbar både utåt mot omvärlden och inåt mot medlemmar och förtroendevalda.

Vi söker dig som...

Vi söker dig med gedigen erfarenhet av arbete som pressekreterare och god förtrogenhet med de frågor som rör planetens överlevnad: att bromsa klimatförändringen och värna levande natur och giftfri miljö.

Stor vikt läggs vid idérikedom och att du har en näsa för att skapa kommunikation utifrån både dagspolitiska händelser och långsiktiga strategier. Du ska både kunna arbeta självständigt och i nära samarbete med chefer och kollegor och växa i din roll när tempot växlar upp.

Du behöver ha:

• Dokumenterad erfarenhet av arbete som pressekreterare
  • Stor säkerhet som skribent
  • Ämneskunskaper inom områdena klimat och miljö
  • Vana vid att producera innehåll till webb och sociala medier: text, bilder och rörligt material.
  • Förtrogenhet med Adobe Creative Suite, primärt Photoshop, Illustrator och InDesign

Vi värdesätter också ett upparbetat eget nätverk inom media och politik.

Jobba på Miljöpartiet

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Tjänsten är ett långtidsvikariat under studieledighet, 2,5 år. Det är en heltidstjänst 35 tim/vecka. Vi vill gärna att du kan börja så snart som möjligt och stanna kvar till den 30 juni 2023.

Mer information lämnas av kommunikationschef Hanne Simonsen, [email protected]. Fackliga företrädare är Henrik Svensson Karlsson, [email protected]  (Saco) och Linnea Sandahl, [email protected] (Unionen).

Så ansöker du

Ansökan till tjänsten består av två delar. Den ena delen är att du ska besvara frågorna i ansökningsformuläret som du hittar via denna länk. Denna del ersätter det personliga brevet i ansökan.

Den andra delen är att du ska skicka din CV till [email protected]. Ange “Pressekreterare” i ämnesraden. Enbart ansökningar där båda delarna finns med kommer att beaktas.

Sista ansökningsdag är den 16 november, men ansökningar behandlas löpande.