Pressekreterare och kommunikationsstrateg till Miljöpartiets kansli i EU-parlamentet

Till Miljöpartiets kansli i EU-parlamentet söker vi nu en pressekreterare och kommunikationsstrateg till EU-parlamentariker Bodil Valero och Max Andersson.

Miljöpartiets EU-parlamentsledamöter Bodil Valero och Max Andersson söker en pressekreterare och kommunikationsstrateg. Vi söker en god skribent med strategisk kommunikationsförmåga. Du bör ha god kännedom om Miljöpartiets politik och svensk media. Du ska också vara duktig på att göra nyheter av det dagliga politiska arbetet, samt att länka dagsaktuella händelser med det pågående politiska arbetet i Europaparlamentet. En viktig del i arbetet är att bistå ledamöterna med de löpande mediekontakterna.

Du kommer framför allt att arbeta för att synliggöra ledamöternas arbete inom deras profilfrågor, vilket handlar om bland annat migration, utrikesfrågor, minoriteter, demokrati, IT-politik och EU-kritik.

Du bör ha en relevant utbildning. Erfarenhet av arbete i politiskt styrda organisationer eller journalistiskt arbete är meriterande.

Som person önskar vi att du är effektiv, drivande, självgående och kreativ. Du måste också vara beredd att arbeta i ett högt tempo. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt. Vi vill ha mångfald och ser gärna sökande med olika bakgrund, kön och ålder.

Arbetsuppgifter:

• löpande mediekontakter
  • skriva debattartiklar och pressmeddelanden
  • mediebevakning och medierapportering
  • samordna kommunikationsarbetet på kontoren och med Miljöpartiets riksorganisation
  • långsiktigt arbete för att öka ledamöternas mediegenomslag

Kvalifikationer:

• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska, ytterligare språkkunskaper är meriterande
  • Intresse för samhällsfrågor
  • Social kompetens och god samarbetsförmåga
  • Serviceinriktad

För att lyckas med tjänsten bör du ha några års erfarenhet. Anställningsform: 6 månaders provanställning följt av tidsbestämd anställning t.o.m. slutet på mandatperioden juni 2019, tillträde i januari 2018.

Tjänsten kommer att omfatta heltid med placering i Bryssel. EU-parlamentet är arbetsgivare.

Mejla din ansökan senast den 1 december 2017 till: [email protected] . Bifoga personligt brev, CV samt en text som du har skrivit (max en A4). Vid eventuella frågor om tjänsten, kontakta Lena på telefonnummer +32 22847768 eller skriv till e-postadressen ovan.

Vi ser fram emot din ansökan!