Provval

Lyssna

Nu ska Miljöpartiet i Kalmar län skapa sina valsedlar för valet 2018. Därför genomför medlemmarna en rådgivande omröstning om kandidaterna.

Medlemmar med registrerad e-postadress kan göra det på internet med EasyVote, som medlemmar kan logga in i för att avge sina röster.
Det är både riksdagsvalsedeln och landstingsvalsedlarna som vi provröstar om.

Tiden för provvalet är under den sista hela veckan i november (20-26/11 2017), från måndag kl 00 till söndag kl 24. Resultatet presenteras senast den 29/11 och används sedan av valberedningen, som lägger fram förslag till valsedlarnas utformning med bl a resultatet som underlag, till Valkonferensen 21/1 2018.

Sista datum för att kandidera till valbar plats gick ut den 31/10. På landstingsvalsedlarna kan nya kandidater ändå fortfarande läggas till längst ner på listorna och beslutas av distriktsstämma även efter valkonferensen, men inte på riksdagsvalsedeln. Kontakta valberedningens sammankallande om du vill läggas till: [email protected], tel 0480-340 35

Under omröstningsperioden erbjuds alla medlemmar att komma till valverkstad i Kalmar lördagen den 25/11. Kl 13.00 – 15.00 på Trädgårdsgatan 12 kan en få träffa kandidater och få teknisk hjälp med röstningen.

Presentationer från de kandidater som kandiderar till valbar plats finns
tillgängliga här.

Som valbar plats räknar vi för 2018 platserna 1-2 på riksdagslistan och 1-5 på landstingslistorna.
Har Du inte tillgång till dator för att se presentationerna, vänligen kontakta Daphne Thuvesson.

Hjälp oss nu att sätta ihop riktigt bra valsedlar för 2018!