Rätten över din tid

Lyssna

Ta tag i den höga sjukfrånvaron. När anställda i kommunen är sjuka orsakar det både mänskligt lidande och stora kostnader, förra året över 30 miljoner kr. Vi vill genomföra ett försök med sänkt normalarbetstid och bibehållen lön inom de yrkesgrupper i Kalmar kommun med högst sjukfrånvaro.

Miljöpartiet vill

• Genomföra försök med arbetstidsförkortning med bibehållen lön inom de yrkesgrupper där sjukfrånvaron är som störst.
  • Sträva efter avtal som underlättar för kommunanställda som önskar byta lön mot ledig tid.
  • Pröva att införa möjligheten till nedtrappning i slutet av yrkeslivet, exempelvis enligt modellen 80% arbetstid med 90% lön och 100% pension.

Fördjupning i ämnet Arbetstid

Vi vill skapa ett samhälle där du har rätt att må bra. Ett samhälle där du inte bränner ut dig på jobbet och där psykiska ohälsa tas på allvar. För att göra det vill vi ge dig större makt över din tid och ditt arbetsliv, vi vill genomföra ett försök med arbetstidsförkortning inom kommunens slitsamma yrken och ge äldra anställda möjlighet att gå ner i arbetstid utan att drabbas ekonomiskt.

Arbetstidsförkortning

Vi vill ta tag i den höga sjukfrånvaron. När anställda i kommunen är sjuka orsakar det både mänskligt lidande och stora kostnader, förra året över 30 miljoner kr. För att ändra detta vill vi genomföra ett försök med arbetstidsförkortning med bibehållen lön inom de yrkesgrupper där sjukfrånvaron är som störst. Samtidigt vill vi se avtal som underlättar för kommunanställda som önskar byta lön mot ledig tid.

Nedtrappning

För att ge våra äldra möjligheten att ha ett bättre liv i slutet av arbetslivet som de har mer kontroll över själv vill vi prova att införa möjligheten till nedtrappning i slutet av yrkeslivet. För oss är det självklart att det inte ska drabba de äldre ekonomiskt, exempelvis genom modellen 80% arbetstid med 90% lön och 100% pension.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du hela vårt valmanifest.