Mat

Idag är mer än hälften av vår mat importerad och våra lantbrukare tvingas konkurrera med ohållbara produktionsmetoder i andra länder. Svenska jordbrukare har ökande kostnader för bland annat drivmedel och handelsgödsel samtidigt som världen står inför en akut livsmedelskris på grund av krig och klimatförändringar. Få saker är viktigare just nu än att underlätta för svenskt jordbruk att fortsätta producera och att göra det klimatsmart.

Miljöpartiet vill ge bättre ekonomiska förutsättningar för alla svenska jordbrukare och möjliggöra en ökad självförsörjningsgrad i Sverige utan att göra fossila bränslen billigare. Vi föreslår ett särskilt jordbruksavdrag till alla lantbrukare. Vi vill bevara den värdefulla jordbruksmark vi har i Kalmar och skydda den från exploatering. Svensk och klimatsmart mat ska gynnas i alla offentliga upphandlingar.

Men jordbrukets kris är inte enbart en kostnadskris. Klimatförändringarna ökar risken för både torka och översvämningar och därmed minskad livsmedelsproduktion. Miljöpartiet arbetar både lokalt och nationellt för att återföra och hålla mera vatten i landskapet genom fler våtmarker och dammar.

Samtidigt har jordbruket möjligheter att bli en del av lösningen på klimatkrisen. Mark med hög mullhalt innehåller mera kol, har bättre vattenhållande egenskaper och är också bördigare. Genom att ställa om till regenerativt jordbruk kan mullhalten i jorden öka samtidigt som övergödningen minskar och artrikedomen gynnas över och under markytan. Miljöpartiet vill skapa metoder för hur kollagring i jordbruksmark ska mätas för att ge möjligheter för ekonomisk kompensation till jordbrukare som utvecklar sina jordbruksmetoder i klimatpositiv riktning.

Vi vill:

• Anpassa arrenden av kommunal mark för att gynna ekologisk och klimatsmart markanvändning inom jordbruk, skogsbruk och naturbeten.
  • Servera klimatsmart mat i kommunens alla kök. Mat efter säsong är gott, nyttigt och prisvärt. Vi behöver höja målen för närodlad, ekologisk och klimatsmart mat från regenerativt jordbruk.
  • Ta bort gifterna helt från våra förskolors fruktstunder med 100% ekologisk frukt och grönt.
  • Stödja samarbetet mellan små lokala livsmedelsproducenter och lokala konsumenter.
  • Stärka den vegetariska och veganska kosten i kommunala kök. Vi vill se mer vegetarisk mat, följa upp hur den smakar i brukarenkäter, utbilda kockar och sätta de växtbaserade alternativen först i buféer.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du mer om all politik vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Mat