Dags att ta krafttag mot den psykiska ohälsan

Lyssna

Bekämpa ungas psykiska ohälsa. Den psykiska ohälsan bland unga har fördubblats de senaste tio åren. Samtidigt är kön till ett första samtal på ungdomsmottagningen flera veckor. Vi vill kraftigt utöka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen och stärka elevhälsan, så att inget barn som mår dåligt ska behöva vänta för att få hjälp.

Miljöpartiet vill

• Kraftigt öka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen
  • Stärka elevhälsan
  • HBTQ certifiera fler kommunala verksamheter för att motverka psykisk ohälsa bland HBTQ+ personer

Fördjupning i ämnet Psykisk ohälsa

Den ökande psykiska ohälsan är en av våra största utmaningarna. När den psykiska ohälsan bland unga har fördubblats på senaste 10 åren krävs det kraftag för att bryta detta. Miljöpartiet vill skapa ett samhälle där din rätt att må bra tas på allvar.

Öka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen och stärka elevhälsan

Vi vill kraftigt öka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen för att förverkliga vårt mål om en helt köfri barn och ungdomspsykiatri. När du som ungdom söker hjälp för depression ska du få hjälp direkt inte få en nummerlapp. Samtidigt vill vi stärka elevhälsan och kopplingen mellan elevhälsan och ungdomsmottagningen.

HBTQ certifiera fler kommunala verksamheter

En av de grupper i samhället där den psykiska ohälsan är som störst är HBTQ+ personer, i synnerhet unga HBTQ+ personer. Därför vill vi HBTQ certifiera alla​ ​Kalmar​ ​kommuns​ ​förskole-,​ ​skole-, fritidsverksamheter​ ​och​ ​familjecentraler.

Vill du veta mer om vad vi vill göra i Kalmar? Här hittar du hela vårt valmanifest.