Samhällesbyggnad

Miljöpartiets vision är gröna hållbara städer byggda för människan. Städer byggda för att skapa möten mellan alla människor oavsett bakgrund eller ekonomi. Vi vill skapa framtidens stad idag där gång, cykel och kollektivtrafik går före breda bilvägar. Där parker ersätter parkeringar. Där gatorna präglas av uteserveringar, natur och offentlig konst.

Miljöpartiet vill motverka bostadssegregationen genom att bygga blandat. Vi vill skapa en stad där studenten bor bredvid höginkomsttagaren, där de stora villorna ligger bredvid hyreshus med lägre hyra och radhus med familjer ligger bredvid höghusen. Samtidigt vill vi  bygga mer bostäder i trä och satsa på energieffektivisering för att minska utsläppen från byggnationer såväl som från användningen av bostäderna. Vi vill se mer odling i våra tätorter genom att skapa fler odlingslotter. Vi vill även göra Kalmar trevligare och grönare genom att sänka hastigheter, bygga bullerskydd och göra gator bilfria, för att på så sätt minska buller och ge gatorna tillbaka till människan.

Vi vill:

• Bygga fler hyreslägenheter och bygga blandade bostadsområden så att människor med olika plånböcker bor nära varandra.
  • Bygga för gemenskap, trygghet och rörelse. Planera alla bostadsområden så att människor får anledning att mötas på gårdar och grönytor.
  • Bygga energieffektiva bostäder i trä.
  • Ordna fler lokaler för småskalig handel och tjänster i bostadsområden, som ökar företagandet och gemenskapen i bostadsområdet.
  • Göra större delen av Larmgatan bilfri som ett första steg till att göra fler gator i centrum bilfria.
  • Sänka hastigheterna för bilar i våra tätorter, för att minska det skadliga bullret från vägarna och skapa en säkrare miljö med mindre risk för olyckor. Vi vill även pröva olika lösningar som till exempel annan vägbeläggning eller multifunktionella bullerskydd (exempelvis i form av solpaneler) för att få bukt med buller från exempelvis E22:an eller Ölandsbron.
  • Ta fram många fler odlingslotter i Kalmars tätorter, för att möta det ökande intresset för att odla mer av sin mat själv.
  • Utropa Kalmar kommun till en kärnkraftsfri och kärnvapenfri zon. Vi vill inte bygga in de enorma säkerhets-, hälso- och miljörisker som kärnkraft och kärnvapen innebär i vår vackra kommun och därför inte heller lägga skattepengar på att utreda eller planera för denna typ av radioaktiva verksamheter.

Vill du veta mer om vår politik i Kalmar? Här hittar du all vår politik, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Samhällesbyggnad