Skolan

Lyssna

Skolan lägger till väldigt stor del grunden för barnets förutsättningar i livet som vuxen. Därför är det extra viktigt att se till att varje barn får de resurser det behöver för att utvecklas till sin fulla potential. Alla elever ska få en ärlig chans, ha rätt att växa, utmanas, lyckas och utveckla sina talanger i skolan.

Kalmars skolor ställer sig inte uselt i jämförelse med andra kommuner, men vi har mycket kvar att önska. Miljöpartiet Kalmar motsatte sig att S-C-V-majoriteten skar ner på skolans och äldreomsorgens resurser tre år i rad. Detta har resulterat i att förskolor har för stora barngrupper, skolor saknar specialpedagoger och att vi inte har råd att stärka elevhälsan så mycket som vi behöver, trots att den psykiska ohälsan bland unga fördubblats de senaste tio åren. Detta vill vi ändra på.

Miljöpartiet lovar att alltid prioritera barn och ungas rätt till en bra skola och deras rätt att må bra.

Vi vill:

• Rikta mer resurser till barn i behov av extra stöd och minska barngrupperna i de lägre åldrarna.

• Ta itu med den skenande psykiska ohälsan. Miljöpartiet vill utöka elevhälsa i grundskolan och gymnasiet samt stärka ungdomsmottagningen.

• Skapa bättre vikariepooler i Kalmar kommun för att undvika lärarlösa lektioner även på gymnasiet.

• Genomföra en försöksverksamhet med frukost och senare skolstart för ungdomar eftersom ungdomar har större behov av sömn.

• Undersöka möjligheterna för skolprojekt kring rörelse och hälsosam vikt hos barn.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du hela vårt valmanifest.