Skolan

Den svenska skolan har problem. Alltför många går ut grundskolan utan behörighet att läsa vidare på gymnasiet. Här finns också en stor ojämlikhet: pojkar har svårare än flickor, barn med utländsk bakgrund och barn med föräldrar utan högre utbildning likaså. Skolan har uppdraget att kompensera för barns olika förutsättningar, men resurserna räcker idag inte till för alla elever.

Miljöpartiet vill stödja barns tidiga språkutveckling i förskolan, förskoleklass och på lågstadiet. Otillräckliga språkliga förmågor är ofta anledningen till att elever inte når målen och tidigt hamnar efter sina kamrater. Vi vill öka resurserna där behoven finns på skolans egna villkor, så att skolorna kan erbjuda mer tid för specialundervisning, pröva tvålärarsystem i klassrummet, styra upp rastaktiviteter eller genomföra andra åtgärder som skolorna själva ser som effektiva och har behov av.

Miljöpartiet vill motverka segregationen i Kalmars skolor, exempelvis genom att justera skolornas upptagningsområden. Vi ser också ett behov av att rikta mer pengar till de skolor med socioekonomiska svårigheter: för oss är det en fråga om jämlikhet och rättvisa, men också ett måste för att möjliggöra skolans lagstiftade kompensatoriska uppdrag. Nationellt kämpar vi för att förbjuda friskolor från att ta ut vinster – våra skattepengar ska gå till elevernas utbildning, inte till företags vinster.

Den psykiska ohälsan bland unga har ökat kraftigt de senaste årtiondena, detta är ett enormt samhällsproblem som kräver resurser och prioriteringar. Vi vill bland annat stärka elevhälsan i såväl grundskolan som på gymnasiet och ge mer resurser till ungdomsmottagningen. Samtidigt måste skolan och lärarna få de resurser de behöver, det är centralt även för elevernas psykiska hälsa.

Vi vill:

• Rikta mer resurser till barn i behov av extra stöd och minska barngrupperna i de lägre åldrarna.
  • Möjliggöra för skolorna att sätta in åtgärder som de själva bedömer är mest effektiva. Det kan exempelvis vara utökad specialundervisning, organiserade rastaktiviteter eller att införa ett tvålärarsystem med två lärare i varje klassrum.
  • Ta itu med den skenande psykiska ohälsan. Miljöpartiet vill utöka elevhälsan i grundskolan och gymnasiet samt stärka ungdomsmottagningen.
  • Skapa bättre vikariepooler i Kalmar kommun för att undvika lärarlösa lektioner även på gymnasiet.
  • Genomföra en försöksverksamhet med senare skolstart enligt forskningens rekommendationer utifrån ungdomars behov av sömn.
  • Justera skolornas upptagningsområden för att minska segregeringen.
  • Stoppa nedskärningar av resurser till skolor med många socioekonomiskt utsatta elever.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du mer om all politik vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Skolan