Levande stad och landsbygd

Lyssna

Både Kalmar landsbygd och Kalmar stad är fantastiska på sina olika sätt. Samtidigt står båda inför stora utmaningar och klyftorna växer mellan dem. Landsbygden behöver fler bostäder av alla typer så att även våra samhällen utanför stadskärnan kan växa och frodas. Kalmar stad behöver mer grönska som ger renare luft, svalka och ett bättre psykisk välmående.

Vi vill arbeta för att utveckla naturturismen på landsbygden, något som ger fler människor möjligheten att upptäcka Sveriges vackra natur samtidigt som arbetstillfällen skapas. Vi vill plantera mer träd i bebyggda områden och satsa på fler bilfria gator. Miljöpartiet vill se mer landsbygd och natur i städerna och mer stad på landet.

Vi vill:

• Arbeta för att aktivt utveckla naturturism på landsbygden.

• Plantera fler träd i bebyggda områden. Träd renar luften, binder koldioxid och minskar risken för översvämningar och får människor att må bättre.

• Göra större delen av Larmgatan bilfri som ett första steg till att göra fler gator i centrum bilfria.

• Kalmarhem får i uppdrag att planera tomter för bostäder i kommunens mindre centralorter, så att en- eller två-lägenhetsmoduler, snabbt kan byggas på dessa tomter, när det finns hyresgäster.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du hela vårt valmanifest.