Stad och land

Både Kalmars landsbygd och stad är fantastiska på sina olika sätt, men båda står inför stora utmaningar och klyftorna mellan dem växer. Landsbygden behöver fler bostäder av alla typer för att våra samhällen utanför stadskärnan ska växa och frodas. Kalmar stad behöver mer grönska för att få renare luft, svalka och ett bättre psykisk välmående.

Vi vill arbeta för att utveckla naturturismen på landsbygden, vilket ger fler människor möjligheten att upptäcka Sveriges vackra natur samtidigt som arbetstillfällen skapas och vi vill plantera mer träd i bebyggda områden. Vi vill även utropa Kalmar till en Tiny house-kommun, för att göra det enklare att bo litet och miljövänligare i Kalmar kommun.

Vi vill:

• Att Kalmarhem får i uppdrag att planera tomter för bostäder i kommunens mindre centralorter, så att en- eller två lägenhetsmoduler snabbt kan byggas på dessa tomter när det finns hyresgäster.
  • Arbeta för att aktivt utveckla naturturismen på landsbygden.
  • Plantera fler träd i bebyggda områden. Träd renar luften, binder koldioxid, minskar risken för översvämningar och får människor att må bättre.
  • Utropa Kalmar till Tiny house-kommun. Det betyder att regelverk underlättas, kommunen ger stöd och råd för att underlätta och mark med tillgång till vatten, el och avfallshantering för ett samlat Tiny house-community i kommunen iordningställs, där personer sedan kan hyra plats för sitt hem.

Vill du veta mer om vår politik i Kalmar? Här hittar du all vår politik, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Stad och land