Transporter

Transporterna är Sveriges största inhemska utsläppskälla och står för drygt 30 procent av utsläppen. För att nå klimatmålen måste vi minska behovet av resor och ställa om våra transportsystem. Vi behöver fler och bättre tåg, färre resor med flyg och färre transporter med lastbil. Fler resor med cykel och kollektivtrafik, färre med personbil. Samtidigt kommer det alltid finnas de som behöver bilen. För dem ska det finnas billiga laddplatser till elbilar, tankställen för biogas och olika möjligheter att ställa om från fossila bränslen.

Det händer en del, men ska vi nå vårt mål om fossilbränslefri kommun 2030 behöver vi göra mycket mer. Vi måste öka satsningarna på tåg, bygga dubbelspår och nya tågstationer norrut. Vi behöver göra det billigare och enklare att åka kollektivt. Vi måste bygga supercykelvägar i hela kommunen: alltså långa, raka och breda cykelvägar där du kan cykla snabbt i egen fil utan att möta fotgängare. Vi behöver ta bort gupp, sänka kantstenar och skapa ett sammanhängande nät av cykelvägar. Vi måste våga prioritera cykeln, bussen och tåget framför bilen.

Vi måste tänka om när vi bygger Kalmar och göra det enklare att resa hållbart på alla sätt.

Vi vill:

• Arbeta för sänkt biljettpris inom kollektivtrafiken i Kalmar, bland annat genom att använda nationella stöd. Vi vill sänka det generella biljettpriset med minst 20 % nu och på sikt halvera biljettpriserna.
  • Genomföra en halvering av biljettkostnaden för studenter samt införa ett lågtrafikkort även för de som inte är pensionärer.
  • Ha tätare tågtrafik mellan Kalmar och Växjö och snabbt göra verklighet av dubbelspår mellan Kalmar och Alvesta.
  • Rusta upp och bygga ut järnvägen för pendling norrut i kommunen, med nya tågstationer till exempel i Hansa city, Lindsdal och Rockneby.
  • Underlätta för de som behöver ta bilen till tätorten genom närparkeringar med matarbussar och/eller cykelanslutningar.
  • Införa ett “erfarenhetsprogram” för kollektivtrafiken där nyinflyttade till Kalmar får ett tidsbegränsat avgiftsfritt månadskort, eftersom är enklare att införa en ny vana när man flyttar.
  • Bygga supercykelvägar (långa, raka och breda cykelvägar där du kan cykla snabbt i egen fil utan att möta fotgängare) för säkrare och snabbare transport i hela kommunen med cyklar och elcyklar. Vi vill även rusta upp befintliga cykelvägar och skapa ett sammanhängande cykelvägsnät.
  • Trafiksäkra alla skolvägar för cykel- och gångtrafik. Det gäller hela skolvägen för alla skolbarn innanför skolbussavstånd i hela kommunen. En enkel och snabb lösning är cykelgator där bilar kan köra men cykel prioriteras.
  • Tillsammans med regionen möjliggöra enkel cykelpendling mellan Öland och Kalmar genom att återstarta den avgiftsfria cykelbussen.
  • Införa el- och lastcykelpooler i kommunen och ge Kalmarhem i uppdrag att införa en laddstolpsgaranti där alla boende med elbil får rätt till en laddstolpe nära bostaden inom en månad efter begäran.
  • Sluta slösa skattepengar på att subventionera flyglinjer och stoppa onödiga parkeringshus i centrala Kalmar.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du mer om all politik vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Transporter