Unga

Lyssna

De senaste tio åren har ungas psykiska ohälsa fördubblats. Varannan 15 årig tjej mår så dåligt psykiskt att hon lider av psykosomatiska besvär. Bland unga transpersoner, mellan 15-19 år är det nästan 60 procent som under det senaste året övervägt att ta sitt eget liv. Samtidigt ser vi hur väntetiderna till det första samtalet med en kurator är alldeles för långa.

Miljöpartiet vill något annat. Vi vill bygga ett samhälle där din rätt att må bra tas på allvar. Vårt mål nationellt är en barn och ungdomspsykiatri som är helt köfri. Unga som mår dåligt och söker hjälp ska aldrig mötas av en kölapp. För att uppnå detta vill vi kraftigt öka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen.

Samtidigt vi vill stärka Kalmars ställning som en studentstad och bland annat skapa ett riktigt kårhus för Kalmars studenter. Vi vill ge alla kommunens unga möjlighet till sommarjobb, bygga fler studentbostäder och låta fler omfattas av studentbostadsgarantin. Vi vill skapa ett inkluderande Kalmar, en stad där unga trivs och studenter vill stanna kvar.

Med krafttag mot ungas psykisk ohälsa och bättre möjligheter för både ungdomar och studenter bygger vi ett Kalmar för framtiden.

Vi vill:

• Motverka den psykiska ohälsan bland unga genom att kraftigt utöka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen.

• Bygga fler studentbostäder och låta fler omfattas av studentbostadsgarantin.

• Att kommunen i samarbete med näringslivet erbjuder alla unga i åldrarna 15-17 år ett sommarjobb.

• Satsa på ett riktigt kårhus för Kalmars studenter.

• Erbjuda gratis mensskydd på skolor, såsom i Åkersberga.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du hela vårt valmanifest.