Politisk sekreterare

Lyssna

Miljöpartiet i Karlskrona söker en politisk sekreterare på ca 14 timmar i månaden. Är det du?

Arbetet innebär bland annat att skriva motioner, arbeta med vår kommunstyrelseledamot i budgetberedningen under våren och utifrån detta material arbeta fram vår gröna mp-budget för Karlskrona tillsammans med en budgetgrupp. Dessutom skicka ut pressmeddelanden, ordna presskonferenser och ha övergripande koll på den politiska debatten på riksnivå. Politiska sekreteraren ska vara ett stöd för de förtroendevalda, främst för de förtroendevalda i kommunfullmäktige, men (i mån av tid) även övriga förtroendevalda. Den politiska sekreteraren svarar gentemot fullmäktigegruppen.

Du ska vara intresserad av Miljöpartiets politik, ha en näsa för att skapa politik utifrån aktuella händelser på lokal nivå samt tycka om att formulera dig väl i skrift. Erfarenhet från föreningslivet är meriterande.

Vi lägger stor vikt vid idérikedom, förståelse för den politiska vardagen och analytisk förmåga.

Du är bra på att skapa förtroende, är självständig och samtidigt bra på att samarbeta med såväl våra förtroendevalda som aktiva medlemmar.
Du ska snabbt kunna sätta dig in i nya frågor.
Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt.
Vi använder Word, PowerPoint och Excel samt Googles plattformar och dessa behöver du kunna.

Tillsättningen gäller 2019-01-01 till 2022-12-31.

Intresseanmälan ska vara oss tillhanda senast den 30:e november. Den skickas till Olle Hilborn ([email protected]), gruppledare för kommunfullmäktigegruppen eller som brev till: Miljöpartiet, Ronnebygatan 3, 371 32 Karlskrona. Kommunfullmäktigegruppen lägger sedan fram ett förslag till vem de anser ska bli politisk sekreterare och formellt beslut tas på medlemsmötet den 17/12.