När vi firar midsommar har naturen nått sin höjdpunkt!

Varför firar vi midsommar? Firar vi det för att vi är kristna? Firar vi det för att umgås med familj och vänner och ha roligt? Firar vi det för att vi vill föra en tradition vidare till våra barn? Anledningen variera säkerligen oss emellan. Vårt toppnamn Ann-Kristin Drevnor reflekterar

Som liten firade jag midsommar med dans runt midsommarstången, lekar, sill, potatis, jordgubbar med mera. Minnena är fina. Därför fira jag och min familj midsommar på liknande sätt och förhoppningsvis får mina barn också fina minnen att ta med sig.

Så länge jag kan minnas har jag tänkt på midsommar utifrån ett kristet perspektiv, vi firar Johannes döparens födelsedag. Men detta år kände jag att jag ville läsa på och få en djupare förståelse för firandet. Jag tog fram boken Tradition och liv och läste att midsommar också handlar om ”…det växande livet och vår vilja att värna om allt levande. Midsommardagen har sin utgångspunkt i att vi så tydligt upplever att vi är en del av naturens helhet. … Men dagen vill också hjälpa oss att reflektera över hur naturen blivit skadad och är i behov av räddning.

”Midsommarfirandet har för mig fått en ny innebörd. Texten jag läst får mig att fundera över hur jag värnar om allt levande, både människor, djur och natur? Vad kan jag mer göra? Jag har alltid tygkassar med mig för att inte köpa plastpåsar och en påse som jag har till att samla skräp i som jag hittar i naturen. Jag köper för det mesta begagnade kläder och vill att min miljö ska vara så giftfri som det går och en hel del till, faktiskt. Efter ett tag har förändringarna blivit vardag och då vill jag utmana mig själv genom att förfina eller förändra något för att leva ännu mer nära naturen.

Jag tänker också på att vår konsumtion och vårt resande har en negativ inverkan för människor i andra delar av världen som inte har det lika gott ställt. Jag vill genom mitt sätt att tänka och leva inspirera andra runtomkring mig att leva mer hållbart och i slutändan leder det förhoppningsvis till att de som lever i utsatta delar av världen får det bättre.

Vi ser idag hur vårt sätt att utnyttja Jorden påverkar allt levande. När människan och naturen inte lever i harmoni blir vi varandras fiender och då lever vi människor i strid med vårt eget ursprung. Men mitt i allt detta finns det ljusglimtar som visar att det finns människor som bryr sig om sina medmänniskor och framtiden. Dessa glimtar ger mig energi och motivation att kämpa vidare för det jag tror på. Här är några glimtar.
• I Eskilstuna finns världens första återbruksgalleria, här får utsorterade saker ett nytt liv och människor som tidigare har stått utanför arbetsmarknaden har fått jobb här.
• Flera kommuner har system för att ta tillvara utsorterade möbler och se till att de kommer till nytta igen.
• Det finns bloggar och hemsidor där vi kan bli inspirerade till att minska vårt avfall, leva mer giftfritt och där vi blir påminda om hur vi en gång levde tillsammans med djur och natur.
• Nya stadsdelar växer fram på olika håll i landet där det byggs för att göra det lätt att leva i ett hållbart samhälle, exempelvis kan det finnas köksavfallskvarn, återvinning nära och kanske det viktigaste av allt att det arbetas medvetet med attitydpåverkan för att öka medvetenheten och förebygga avfall.

Att kämpa för en jord där vi lever i samklang med allt levande är anledningen till att jag är engagerad i politiken och Miljöpartiet var ett naturligt val. Miljöpartiet vill ”föra en politik där vi lever inom naturens ramar, med insikt om vårt djupa beroende av varandra” och detta kan uttryckas trefaldigt:
• solidaritet med djur, natur och ekologiska systemet,
• solidaritet med kommande generationer och
• solidaritet med världens alla människor.

När jag nu reflekterar över min nyvunna kunskap om midsommar och samtidigt tänker på  Miljöpartiets grundvärderingar går det upp för mig att de är nästintill identiska. En cirkel  sluts.

Ingvar Kamrad har uttalat orden:
”Genom att alltid ifrågasätta varför man gör si eller så kan vi hitta nya vägar. Genom att vägra godkänna ett mönster bara för att det är etablerat kan vi ta oss vidare. Vi vågar göra saker annorlunda! Inte bara när det gäller de stora frågorna utan också när det gäller att lösa små vardagsproblem.”

Dessa ord beskriver hur jag tänker och gör för att skapa förändring runt omkring mig. Om vi bär dessa ord med oss kan de leda till den handling som krävs för att skapa en värld som vi stolt kan lämna efter oss.

Nu – Klimatet kan inte vänta.