Vård och omsorg

Lyssna

Efter det att människor har lämnat sin yrkesverksamma fas ska samhället erbjuda en välförtjänt trygghet. För miljöpartiet är det självklart att efter pensioneringen då de flesta av oss har många goda år framför sig ska samhället kunna erbjuda en hög livskvalité.

I livets slutskede ska omsorgen vara värdig och anpassad efter de behov som uppstår. Även de som av olika anledningar inte har kunnat arbeta ska på äldre dagar kunna lita på att samhället erbjuder dem den trygghet de behöver. Miljöpartiet vill prioritera vården och omsorgen, eftersom detta tillsammans med skolan och de sociala trygghetssystemen utgör kommunens kärnverksamhet.

Ensamhet och isolering  bland äldre motverkas, såväl bland dem som bor hemma och de som bor på serviceboende.

Miljöpartiet kommer att verka för att

• omsorgsverksamheterna i Kristianstads kommun ska få mer resurser
  • Kristianstads kommun skapar mötesplatser för yngre personer med psykisk eller fysisk funktionsnedsättning,
  • öka kunskapen i Kristianstads kommun om aktiviteter och insatser som främjar ett aktivt åldrande