Lättläst: EU-valmanifest 2019

Lyssna

Den 26 maj 2019 är det EU-val. Då får du rösta på vilka politiker som ska bestämma i Europaparlamentet.

Det går bra för miljöpartierna
i Europa. Om du röstar på Miljöpartiet
i EU-valet kan miljöpartierna
i EU tillsammans få fler röster
än någonsin förut. Då måste alla de
andra partierna i EU också ta klimatet på allvar.

En del partier jämför olika
grupper av människor.
De säger att om vi tar hand
om vissa grupper som har
det svårt så blir det dåligt för andra grupper.

De kan till exempel säga
att vi inte kan ta hand om de
äldre och samtidigt ta hand
om personer som kommer till Sverige
från andra länder.

Partier som jämför på det sättet
står ofta långt till höger på den
politiska skalan. Vi i Miljöpartiet
håller inte med dem.
Vi kan ta ansvar för många olika grupper
av människor och för klimatet.

 

Det här vill Miljöpartiet i EU

EU måste följa Parisavtalet. Vi vill att EU
ska ha en budget för koldioxid.
Det betyder att varje land i EU får en siffra
för hur mycket koldioxid landet får släppa ut.

EU måste sluta använda kol, kärnkraft, olja och
fossilgas, eftersom det är skadligt för klimatet.

Vi vill att EU bara ska använda förnybar energi.
Förnybar energi är till exempel el från solceller och vindkraft.

Det ska vara enkelt och billigt att åka tåg i Europa
eftersom det är bättre för klimatet än att flyga.
Vi vill ha nattåg från Sverige till
fler städer i Europa. Vi vill att det ska
gå snabbtåg mellan fler städer i Europa.

Alla länder i EU måste arbeta för demokrati.
Demokrati betyder att människorna som
bor i landet får vara med och bestämma,
till exempel genom att rösta i val.
Alla länder i EU ska respektera mänskliga rättigheter.
Det betyder att alla som bor i landet
ska behandlas väl även om de tycker
något annat än de som bestämmer.
Vi vill att alla länder i EU ska tillåta att
tidningar och andra medier sprider alla nyheter.

Alla företag, universitet och skolor i EU
måste arbeta mot mobbning och våld.

Vi måste ta hand om haven på planeten.
I dag förstör vi människor haven genom att fiska
för mycket och sprida plast och föroreningar i haven.
Miljöpartiet kommer att arbeta för att vi
inte ska fiska för mycket eller på ett sätt som
är dåligt för fiskarna.

Vi vill förbjuda plastsaker som bara
används en gång, till exempel plasttallrikar och sugrör.
Vi vill också förbjuda plast i smink och krämer.

EU måste ha regler som gör att djuren får det bättre.
Vi vill att det ska vara förbjudet att göra päls av djur.

EU ska göra det lättare för människor som
måste fly till ett annat land, till exempel för att det
är krig i deras land.
I dag finns det regler om att man inte får
vara i vissa länder när man flyr.
Många människor måste därför fly
på ett farligt sätt för att inte bli fångade.
Många människor dör när de flyr.
Det får inte hända mer, tycker vi i Miljöpartiet.
Det ska vara lagligt och säkert att fly
till ett land i EU.
Alla EU-länder måste hjälpas åt att ta hand
om människor som flyr.

Rösta på Miljöpartiet och bli medlem

Tycker du som vi?
Då kan du rösta på Miljöpartiet i EU-valet den 26 maj 2019.

Vill du hjälpa oss ännu mer?
Då kan du bli medlem i Miljöpartiet.
Skicka ett sms till telefonnummer 72980.
I sms:et skriver du mpmedlem
och ditt personnummer och din mejladress.
Det kostar 100 kronor att vara medlem
det första året.

Dela och diskutera sidan med dina vänner

Starta ett politiskt samtal, vår demokrati mår bra av det!

Kopiera länk: