Nej till etablering av livsmedelshandel på Limsjöänget

Miljöpartiet anser att det är fel att etablera livsmedelshandel på Limsjöänget. Det är ett hot mot centrumhandeln och kommer att öka bilberoendet

Miljöpartiet vill

MP Leksand svarar på samråd om detaljplan Limsjöänget.
Miljöpartiet de gröna i Leksand motsätter sig etablering av livsmedelshandel på Limsjöänget enligt förslaget till detaljplan som föreligger med svarsdatum senast 220222.
Det finns två huvudskäl till denna ståndpunkt.
1. En etablering av en större livsmedelsbutik på Limsjöänget riskerar att utarma övrig handel på Noret och strider mot kommunens föreslagna handelspolicy.
2. Trafiksituationen till Limsjöänget kommer att bli besvärlig om en livsmedelsbutik öppnar där. Trafikutredningen är inte trovärdig och den föreslagna planen strider mot kommunens miljömål och trafikstrategi.
Resonemang kring dessa punkter med motiveringar till dessa ställningstaganden samt ytterligare synpunkter på kvalitetsarbetet i handläggningen och miljöfrågor följer nedan.
Miljöpartiet anser att det är bra att upprätta en ny detaljplan för Limsjöänget men den bör inte tillåta dagligvaruhandel.
Miljöpartiet ställer sig dock tveksamma till att de miljöhänsynsåtgärder som etableringen på den gamla deponin föranleder är tillräckliga i förslaget till detaljplan.
1.   En etablering av en större livsmedelsbutik på Limsjöänget
riskerar att utarma övrig handel på Noret.
Miljöpartiet gör bedömningen att nuvarande handel i Leksand Centrum inte är helt robust, Om någon större aktör försvinner riskeras även lönsamheten för mindre aktörer. Det finns redan idag lediga lokaler i Leksand och fler tomma skyltfönster lockar inga kunder.
Vi anser även att externetablering av ICA strider mot den föreslagna handelspolicyn.
Handelspolicyn:
I förslaget till detaljplan hänvisas till kommunens handelspolicy. Den gällande, från 2003, finns inte tillgänglig på kommunens hemsida. I samband med fullmäktigemötet den 14/2 förväntades beslut tas om en ny handelspolicy. Då handlarna i Leksand protesterat backade S på sitt stöd och oppositionen drev fram en minoritetsåterremiss i ärendet. Det innebär att det inte finns någon aktuell handelspolicy att ta ställning till i detta samråd.
Den föreslagna detaljplanen är inte förenlig med den föreslagna handelspolicyn. Som övergripande mål för handeln anges bl.a.:
•  kommunen uppmuntrar bostadsnära detaljhandel med livsmedel, restaurang/café
och service (frisör, apotek eller liknande)
•  kommunen uppmuntrar till samordnad service där så många funktioner som
möjligt kan koncentreras till ett utbudsställe
Att etablera livsmedelshandel på Limsjöänget strider mot båda dessa mål.
Policyn anger som medel för att uppnå målen bl.a. att:
•  i första hand anvisa verksamheter med handel som huvudinriktning till utpekade
områden. Annan lokalisering av handel ska föregås av lämplighetsprövning och
konsekvensbeskrivning.
Nu finns det skrivningar i policyn om att livsmedelshandel kan tillåtas på Limsjöänget men eftersom det strider mot de övergripande målen bör skrivningen om lämplighetsprövning och konsekvensbeskrivning tillämpas.
Vi har inte kunnat identifiera att något av detta är gjort och presenterat.
En sådan lämplighetsprövning och konsekvensbeskrivning skulle kunna innehålla jämförelser hur centrumhandel har utvecklats i andra kommuner med små centrala handelsområden med relativt få butiker när livsmedelshandel externetableras. Synpunkter från handlarna på Noret bör även inhämtas och presenteras.
I Handelspolicyn anges vidare att ”en vedertagen gräns” för promenadavstånd till dagligvaruhandel är 600 m. I princip finns inga bostäder inom detta avstånd.
Följande text är kopierad ur handelspolicyn under rubriken Handelsområden/Centrala Leksand:
Leksands centrum ska vara den primära och mest allsidiga handelsplatsen i kommunen med unika kvaliteter vad gäller offentliga rum och mötesplatser.
Ett starkt och livskraftigt centrum kräver ständiga åtgärder för att skapa och bibehålla en miljö som är attraktiv och ger positiva upplevelser. Utbudet i centrum omfattar inte bara handel utan även kultur, service och arbetsplatser.
Att externetablera ICA är inte att betrakta som en åtgärd för att skapa och bibehålla en attraktiv och positiv miljö.
För- och nackdelar med livsmedelshandel på Limsjöänget.
Kommunen har inte på ett tydligt sätt visat varför kommunen anser att en etablering av livsmedelshandel på Limsjöänget är önskvärd.
De argument kommunen framförde i samband med det digitala samrådet rörde inte Limsjöänget specifikt utan endast att kommunen generellt ställer sig bakom nyetableringar och kreativa initiativ.
Kommunen kunde heller inte ange några specifika nackdelar med livsmedelshandel på Limsjöänget.
2. Trafiksituationen till Limsjöänget kommer att bli besvärlig
om en livsmedelsbutik öppnar där.
Den trafikutredning som ingår i underlaget för den föreslagna detaljplanen bedöms inte vara trovärdig fullt ut.
Det har gjorts trafikmätningar vid Limsjöänget vi två tillfällen varav den ena under pandemin. Dessa trafikräkningar kan möjligen göra att man kan beräkna trafikflöden vid ”normalvariationer” dvs inte i samband med större helger, löneutbetalningar, sommarmånader eller större evenemang.
Detta medför att de beräkningar av trafikflöden och köbildning som anges är kraftigt underskattad vid vissa tillfällen. Erfarenheter från ”kunddagar” hos färghandeln visar att kösituationen inom Limsjöänget vid sådana tillfällen redan idag är besvärlig.
Korsningarna ligger tätt vid anslutningen mellan Limsjöänget och Leksandsvägen och köer riskerar att sträcka sig ut på riksväg 70 vid vissa tillfällen.
Vidare har man överskattat hur många kunder som kommer till området utan bil. Att 30% av kunderna skulle ta sig till fots eller med cykel till en livsmedelshandel på Limsjöänget är osannolikt. Både avståndet och backen upp mot Noret gör att man undviker det.
Om nu så många skulle gå eller cykla så kommer dessa att påverka köbildningen då de ska korsa Leksandsvägen, detta är inte analyserat i trafikutredningen. Även om det endast är enstaka kunder som kommer till fots eller med cykel kommer de att påverka trafiksituationen vid in- och utfarten vid Limsjöänget negativt.
Det finns relativt omfattande beskrivningar om hur kollektivtrafik till och från Limsjöänget kan etableras. För kunder som inte bor på Noret torde detta gälla endast för enstaka kunder, de flesta fortsätter att ta bilen. Att kunder från centrala Leksand skulle ta bussen till Limsjöänget är inte heller troligt. En tur och returresa kostar idag minst 60 kr. Först när kommunen lyckas få till avgiftsfri kollektivtrafik kan sådan bli aktuell för resor till och från Limsjöänget.
Etableringen av livsmedelshandel på Limsjöänget kommer att innebära att bilkörningen inom kommunen för att handla kommer att öka. För människor som inte bor på Noret blir förändringen relativt liten men fler, som idag går eller cyklar till ICA, kommer sannolikt i stället att välja bilen. En konsekvens som inte är förenlig med kommunens miljömål eller kommunens trafikstrategi.
Genom att stryka möjligheten till livsmedelshandel på Limsjöänget elimineras ovan beskrivna trafikproblem.
3.  Övriga synpunkter
Kvalitetsbrister
Det finns allvarliga kvalitetsbrister avseende status på de dokument som redovisas eller refereras till i ärendet.
De flesta dokument saknar påskrifter, manuella eller digitala, av de personer som ansvarar för innehållet.
Många dokument saknar tydliga datum eller versionsnummer.
Beslut i kommunstyrelsen hänvisar bl.a. till dokument som tjänsteutlåtande, planbestämmelser och plankarta med bestämmelser som inte är spårbara på ett tydligt sätt.
Det dokument som kommunen anger är markanvisningsavtalet är inte daterat och inte påskrivet av kommunen, endast påskrivet av ICA.
Sammantaget innebär detta att det inte på ett trovärdigt sätt går att fastställa vilka dokument som verkligen gäller. Det är därmed även tveksamt om ärendet kan betraktas som klart för samråd.
Miljöpåverkan från den gamla soptippen/deponin är inte klarställd på ett trovärdigt sätt. MKB behandlar inte hela problematiken.
Det är bra att det så tydligt framgår att det är exploatören och inte kommunen som ska stå för saneringskostnaderna i samband med eventuell byggnation.
Kommunen planerar dock att bygga vägar och hur kraven på sanering av förorenade massor ser ut för vägbyggnad framgår inte av detaljplaneförslaget. Det rimliga torde vara att samma krav gäller för vägar med bärighet för tung trafik som för byggnader. Detta skulle kunna innebära avsevärda kostnader som troligen inte ryms inom fastslagen investeringsbudget. Planförslaget bör kompletteras med bestämmelser om sanering i samband med anläggning av allmän väg.
En annan synpunkt är att MKB och övriga dokument inte nämner något om förutsättningar för att saneringen ska kunna ske på ett så säkert sätt som möjligt. Vad är det för ämnen som riskerar att spridas i samband med att förorenade massor grävs ut och transporteras till godkända destruktionsanläggningar? Vilka åtgärder ska vidtas för att dessa ämnen inte sprids till omgivningarna under arbetets gång?
Det anges inte hur deponigas/metan kan tas tillvara i stället för att bara hanteras, Metan är en högpotent växthusgas och det hade varit bra om den kunnat hanteras på annat sätt än att bara tillåtas läcka ut på ett någorlunda kontrollerat sätt. Till exempel genom förbränning där energin tas tillvara.
Dagvatten anges ska avledas till en damm i Hjorthagen och sedan vidare till Limsjön. Då Limsjön är en betydligt känsligare recipient än Dalälven torde det vara mer lämpligt att avleda dagvattnet från dammen i Hjorthagen direkt till Dalälven. Vilka skäl finns för att inte välja den lösningen?
4.  Yrkanden
1.  Miljöpartiet de gröna i Leksand yrkar på att planbestämmelse H1 (Handel med livsmedel) för norra delen av planområdet stryks. Motivering enligt ovan.
Ett eventuellt avslag på detta yrkande bör motiveras utifrån de bestämmelser om lämplighetsbedömning och konsekvensbeskrivning som handelspolicyn anger.
2.  Miljöpartiet de gröna i Leksand yrkar på att trafikutredningen ska uppdateras utifrån kommentarer ovan om yrkande 1 avslås.
3.  Miljöpartiet de gröna i Leksand yrkar på att bestämmelser för hantering av förorenade massor för att förhindra spridning av föroreningar förtydligas. Motivering enligt ovan.
4.  Miljöpartiet de gröna i Leksand yrkar på att bestämmelser för hantering av förorenade massor i samband med vägbyggnad förtydligas. Motivering enligt ovan.
5.  Miljöpartiet de gröna i Leksand yrkar på att bestämmelser för hantering dagvatten förtydligas med att dagvatten ska ledas direkt till Dalälven. Motivering enligt ovan.
6.  Miljöpartiet de gröna i Leksand yrkar på att bestämmelser för hantering av deponigas förtydligas. Motivering enl ovan

Nyheter på Nej till etablering av livsmedelshandel på Limsjöänget