Politisk sekreterare, Miljöpartiet de gröna i Linköping, vikariat

Vi kan erbjuda dig ett omväxlande och utmanande arbete. Du kommer att jobba med allt från dagsaktuella politiska frågor till långsiktig planering. Du kommer att ha kontakt med media samt ta fram underlag inför debatter, möten och medieutspel. Administrativa och kommunikativa arbetsuppgifter såsom mötesplanering, skrivande av protokoll, kommunikation via sociala medier samt samordning av aktiviteter kommer också att ingå i tjänsten.

Anställningen är placerad inom kommunledningsförvaltningen i Linköpings kommun. Vi är cirka 170 medarbetare på förvaltningen. Den politiska majoriteten i Linköping består av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna och går under namnet Koalition för Linköping.

Arbetsuppgifter

Den politiska sekreterarens ansvar är främst att bistå kommunalråden och ordföranden i nämnder och kommunala bolag med administrativt och kommunikativt stöd. Mycket samarbete sker med övriga koalitionspartiers politiska sekreterare och med kommunens kommunikationsavdelning. Arbetsledare är kommunfullmäktigegruppens gruppledare.

Kvalifikationer
För att passa i tjänsten krävs att du är en god kommunikatör som kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi ser gärna att du har vana vid mediekontakter. Det krävs en god bedömningsförmåga då många frågor hanteras snabbt och i det offentliga rummet/medialt. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Arbetet kan periodvis vara stressigt och ställer krav på flexibilitet. Arbetstiden är företrädesvis dagtid, men det förekommer även arbete på kvällar. Du ska ha en relevant eftergymnasial utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom kommunikation, media eller påverkansarbete. Tidigare erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation är meriterande. Självklart delar du våra gröna värderingar.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tjänsten är ett vikariat 7 månader med eventuell möjlighet till förlängning
Tillträde: 14 augusti
Anställningens omfattning: 100%,