MP Lidingö söker en kanslist/politisk sekreterare på deltid

Lyssna

Arbetsuppgifter

Kanslitjänsten är ett mycket omväxlande jobb som omfattar såväl arbetsuppgifter som rör kansli, som politisk sekreterare. Du arbetar med kommunikation, samordning, omvärldsbevakning och dokumentation. Tillsammans med MP Lidingös styrelse planerar, genomför och utvärderar du verksamheten mot medlemmar.

Du arbetar med frågor som i första hand rör Lidingöpolitiken men du kommer också att få inblick i och arbeta med regions- och rikspolitiska frågor. Du förväntas kunna agera snabbt och arbeta självständigt samtidigt som du hela tiden förhåller dig till de politiska beslut som fattats. Du arbetar på uppdrag av Miljöpartiet i Lidingös styrelse, men också med frågor som rör våra förtroendevalda politiker.

Skrivande är en del i arbetet och kräver en kompetens i att kunna formulera sig.

Stort fokus ligger på att effektivt nå ut med vår gröna politik till fler målgrupper och med hjälp av nya kommunikationskanaler, genom samtal och samverkan.

Exempel på arbetsuppgifter:

• Hantera sociala medier och frågor från allmänheten
  • Uppdatera och utforma vår webbplats
  • Boka och samordna medlems- och styrelsemöten, föra anteckningar och dokumentera dessa.
  • Introducera nya förtroendevalda
  • Ansvara för verksamhetsutveckling och löpande verksamhet
  • Leda planering, genomförande och utvärdering av organisationens breda verksamhet inom kommunikation, politisk samordning och utbildning

Kvalifikationer

Tjänsten ställer krav på att du är lyhörd, strukturerad och har ett öga för detaljer. Du kan självständigt lägga upp ditt arbete och göra prioriteringar utifrån behov. Arbetet är varierande och innebär många olika kontakter, vilket kräver vana att röra sig mellan många olika arbetsuppgifter.

Du som söker får gärna ha utbildning inom samhällsvetenskap, miljövetenskap eller kommunikation, gärna på akademisk nivå. Kunskaper om ideellt eller politiskt styrda organisationer är viktigt för tjänsten. Du bör ha mycket goda kunskaper i svenska och ha förmåga att hantera olika genrer inom det skrivna språket. Du arbetar obehindrat i ordbehandlingsprogram, med viss bildredigering och layout, samt har god erfarenhet av att arbeta med sociala medier.

Vi förutsätter att du delar Miljöpartiets gröna värderingar.

Meriterande:

• Förståelse för organisationens verksamhetsområden
  • Erfarenhet inom Miljöpartiet
  • Erfarenhet av styrelsearbete

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Instruktioner för ansökan

I ansökan vill vi att du skickar ditt CV, ta gärna med både arbetslivserfarenheter och erfarenheter från ideellt engagemang. Vi vill ha ett personligt brev där du på max 3000 tecken inklusive blanksteg berättar om dig själv och varför du söker tjänsten. Vi vill ha din ansökan senast 31/10, via mail till [email protected].

Tillträde i början av januari 2020.

Tjänsten är en deltidstjänst, på cirka 25 procent, med mycket stora möjligheter till flexibelitet kring arbetstider och arbetsplats. Anställning sker genom kommunen, vilket även betyder att du har rätt till tjänsteledighet för att kunna ta tjänsten. Du blir anställd på årsbasis av kommunen, med möjlighet till förlängning.