Rekordmånga personer på MP Melleruds valsedel till kommunfullmäktige 2018

Lyssna

Den kris som Miljöpartiet upplevt på riksnivå känns fjärran för partiets medlemmar i Mellerud. Det framgår tydligt efter att partiet har fastställt sin valsedel för kommunvalet 2018. I detta val är antalet lokala kandidater rekordmånga:

Partiets fem toppkandidater Partiet toppar listan med Tony Johansson, därefter följer Sofia Falander, Henrik Sandberg, Mohamed Mahmoud och Inger Jochnick.

-          Mellerud behöver förnyelse i politiken och denna förnyelse är Miljöpartiet garant för i valet 2018, säger Henrik Sandberg som likt majoriteten av deltagarna på valsedeln (7 av 12 personer) kandiderar till kommunfullmäktige för den första gången.

-          Vi ser hur de övriga partierna genom åren brottats med förnyelse, säger Sofia Falander. I Kommunstyrelsen känns det verkligen som att de flesta av mina kollegor har varit med i politiken i hur många år som helst.

Bland toppkandidaterna återfinns Tony Johansson, som enligt partiets regelverk om rotationsprincip ställer upp i valet till kommunfullmäktige för den tredje och sista gången:

-          Återvinning är i grunden bra, men inom politiken riskerar de som stannar för länge att stelna till för att slutligen bli mer lojala med systemet än med invånare och väljare. Det ska bli så kul att för en sista mandatperiod få vara med i arbetet med att supporta alla nya, suveräna, förmågor som vill vara med och modernisera Mellerud och visa att MP är bästa alternativet i lokalpolitiken, menar Johansson.

Partiets topp fem fastställdes redan i oktober. När nu listan presenteras i sin helhet består den av totalt 12 personer, alltså ett rekord för MP Mellerud. I tur och ordning består listan av:

1. Tony Johansson, Gärdserud
2. Sofia Falander, Ör
3. Henrik Sandberg, Åsebro
4. Mohamed Mahmoud, Mellerud
5. Inger Jochnick, Dalskog
6. Filip Falander, Ör
7. Erika Ribacke Sandberg, Åsebro
8. Ali Al Kahlil, Mellerud
9. Sarah Isgren, Bränna
10. Agneta Arvemark, Grinstad
11. Marie Uhrbom, Bråna