Uttalande från Tony Johansson med anledning av valresultatet

Lyssna

Miljöpartiet de gröna i Melleruds gruppledare, Tony Johansson, uttalar sig med anledning av valnattsresultatet som visar på en tillbakagång för MP i Mellerud, från två till ett mandat.

Valförlust Tony Johansson konstaterar att Miljöpartiet tillhörde de partier som förlorade platser i kommunfullmäktige.

Efter den roligaste kampanjen hittills, så tvingas undertecknad sorgset nu på natten mot måndagen konstatera att Miljöpartiet inte bara tappat röster på riksnivå, vi har också förlorat röster här i Mellerud och minskar med ett mandat till ett mandat. Valresultatet i Mellerud ger ingen tydlig majoritet. Nuvarande styre, med S och C, får 14 av 31 mandat. Alliansen får 13 av 31 mandat. Rödgrönt får 10 av 31 mandat. För att nå en majoritet krävs minst 16 mandat. Miljöpartiet står fast vid vårt budskap från valrörelsen - vi är beredda att samtala med samtliga partier i kommunfullmäktige förutom med SD, för att få till stånd en majoritet i Melleruds kommun. Vi gör det därför att Melleruds kommuns invånare och medarbetare förtjänar stabilitet snarare än svajighet, ansvar snarare än nånannanism.

Som ordförande och gruppledare för Miljöpartiet i Mellerud är jag stolt över det som Miljöpartiet i Mellerud har gjort i den här valrörelsen, där vi ordnat allt från temakvällar om migration och integration på Kanyas, till en familjedag tillsammans med Isabella Lövin i Brunnsparken i Dals Rostock. Vårt program för mer hjärta i politiken, med integration av nyanlända, med gratis återvinning i Hunnebyn, för tågstopp i Dals Rostock, för familjecentral och för att bygga hyreshus i trä och med solenergi på taken, ja dessa idéer har dessvärre inte givit oss det förtroende från väljarna som vi hade hoppats på. Mer hjärta i politiken fick istället ge vika för främlingsfientliga sverigedemokrater. Vi beklagar det. Men för dem av er som röstat på oss, så ska ni veta att vi fortsätter kämpa för att få våra programpunkter genomförda. Vi gör det med en lite svagare stämma, med färre resurser och ett sämre förhandlingsmandat än vad vi hade hoppats på, men vi ger inte upp...

Som ordförande och gruppledare bär undertecknad ett stort ansvar för det förlorade mandatet. Jag kommer att diskutera detta ansvar med partimedlemmarna och utifrån de samtalen se över min egen roll i framtidens MP Mellerud. Oavsett hur det blir med den saken så kommer mandatperioden 2018-2022 innebära ett ökat fokus för att slussa in MP Melleruds många nya förmågor. Med Mohamed, Sofia och Henrik vid rodret år 2022, så kommer Miljöpartiet i Mellerud att gå en ljus framtid till mötes. Det är min absoluta övertygelse.

Mellerud den 10 september 2018

Tony Johansson, ordförande och gruppledare