Återbruk och återvinning

För att minska vår negativa påverkan på klimatet och miljön behöver vi tänka cirkulärt. Återbruk och återvinning behöver övervägas inom alla verksamheten som skapar avfall. Miljöpartiet vill skapa mer cirkulära flöden inom stadsbyggnad och utveckla återvinningscentraler till riktiga kretsloppsparker i linje med den cirkulära ekonomin där reparationer, renoveringar och försäljning skapar både lokala jobb och förbättrar miljön. I ett grönt Nacka moderniserar vi avfallshanteringen och sluter kretsloppen.

I egenskap av kommun som står inför mycket stadsutveckling har Nacka goda chanser att i avtal och processer efterfråga hus och byggnader med så lågt klimatavtryck och höga miljöambitioner som möjligt. Vi vill som ett led i detta höja kunskapen om cirkularitet i byggandet där återbruk får ett värde. Att använda återbruk är både klimatsmart och kan i många lägen också bidra till att en plats behåller delar av sin historia som ett inslag i den gestaltade livsmiljö

Miljö­partiet vill att fler avfallsfraktioner än matavfall och ”brännbart” samlas in direkt hos hushållen, något vi tidigare föreslagit och fått igenom i Nacka. De återvinningsstationer som idag finns i kom­munen för privatpersoner ska kunna nyttjas även av förskolor och skolor som ett inslag i den pedagogiska verksamheten där förskolepersonalen tillsammans med barnen återvinner olika material.

Miljöpartiet ser gärna att kommunen sluter avtal med närliggande kommuner om möj­lighet att få tillgång till deras återvinningscentraler. Ur ett miljö- och tillgänglighets­perspektiv bör medborgarna ha rätt att åka till närmaste återvinningscentral oavsett var den är belägen.

Miljöpartiet kommer fortsätta arbeta för riktiga kretsloppsparker i Nacka, sådana som inte bara tar emot utan även renoverar, reparerar och säljer saker. På så vis kan vi kombinera återvinning, återbruk och sociala projekt och kommunen kan ta ett helhetsansvar för hållbarhet.

Vi vill att också boende i centrala Nacka får lätttillgängliga återanvändningsverksamheter i staden och slipper åka långt för att återvinna. Vi vill ha pop-up-återbruk, små verksamheter där Nackabor kan lämna in sådant de inte vill ha, byta saker eller lämna till återvinning och som kommer till olika platser i kommunen under sommarhalvåret.

Nyheter på Återbruk och återvinning