Biokol

Biokol och biogas

Ett fossilfritt Nacka 2040 betyder att vi behöver ligga i för en förändring. Miljöpartiet vill att Nacka kan starta en lokal biogasanläggning och producera egen biokol, gärna i samarbete med grannkommuner.

Med en lokal biokolsanläggning skulle det vara möjligt att återbruka trädgårdsavfall på ett nytt sätt. Eftersom biokol är ett sådant bra gödsel så har det även ett pris på marknaden och kan därmed också vara ekonomiskt intressant. Det är också utmärkt att använda i stadsmiljö för livskraftiga, vackra träd och buskar och fungerar dessutom som en vattenrenare.

I en biokolsanläggning blir grenar och buskar till kol som då den grävs ned i marken gör att träd och grönska växer både bättre och snabbare: kolen fungerar nämligen som ett utmärkt ”gödsel” och där den använts har träden i stadsmiljö bokstavligen vuxit så att det knakar. Samtidigt som biokolen grävs ned skapas en så kallad ”kolsänka” på jorden i och med att mängden koldioxid i atmosfären minskar. Värmen som i form av gaser skapas under förkolningsprocessen kan även den tas tillvara.

Med produktion av biogas kan vi ta hand om vårt eget matavfall. En lokal biogasanläggning kan via en stationär motor producera el och värme. En liten biogasanläggning kräver inte en större investering och är självfinansierande. Investering kan också hämtas från den lokala klimatkompensation som Miljöpartiet föreslår.

Nyheter på Biokol