Ekologisk och närlagad mat i skola och omsorg

Lyssna

På kommunal nivå serveras mycket mat, främst till våra yngre och äldre invånare. Vi vill ersätta halvfabrikat och uppvärmd mat med närodlat, närlagat och ekologiskt.

Miljöpartiet vill

• All mat som serveras i Nackas skolor ska på sikt vara ekologisk
  • All mat ska tillagas på plats med riktiga råvaror.
  • Ställa krav på att fler varor ska vara KRAV- och Rättvisemärkta.

Mat är centralt för människors välbefinnande och hälsa. För barn och ungdomar är skollunchen viktig för att orka med skoldagen och skolarbetet. För äldre är måltiden en viktig stund på dagen och vällagad, väldoftade mat väcker aptiten och förhindrar undernäring.

Vi vill ersätta halvfabrikat och uppvärmd mat med mat som är tillagad på plats. Så långt det är möjligt vill vi använda närproducerade, ekologiska och Rättvisemärkta råvaror. För människan och miljöns skull.

Vi kan och ska ställa krav vid upphandlingar av livsmedel. Det är varans egenskaper som avgör vid upphandling och miljökrav kan specificeras genom krav på livsmedel som inte är skadliga för miljön eller hälsan, såsom miljömärkta produkter. Vi kan inte ställa krav på ett visst ursprung hos en vara – som ”svensk” eller närproducerad – men vi kan kräva att den inte ska innehålla vissa saker. Som höga halter antibiotika eller bekämpningsmedel.

I de kommuner där en hög andel av ekologisk mat serveras i den kommunala verksamheten har kostnaderna inte skenat trots att dessa livsmedel är dyrare. Istället arbetas det då aktivt mot matsvinn, med att laga mat från grunden och att servera mindre kött och mer vegetariskt. Det senare är som sagt en vinst inte bara för plånboken utan även för hälsan, miljön och klimatet.

Vi har miljömål att inte bara sträva mot utan även uppfylla här i Nacka. Att börja med de verksamheter som vi alla äger gemensamt – de kommunala – är en god start. Ekologiskt och vegetariskt ska vara norm och ledstjärna i Nacka.