Ekologisk och närlagad mat i skola och omsorg

Ekologisk och klimatsmart mat i skolan

Maten i skolan ska vara energigivande, spännande och nyttig – för både barn och planet!

Miljöpartiet vill

Arbetet för att nå Nackas miljömål måste bedrivas i skol- och förskoleköken. Skolmaten är en chans att introducera barn för nyttig och miljövänlig mat, och etablera goda matvanor för livet. Därför vill Miljöpartiet se ett ”(Kli)matlyft” där vi erbjuder grundskoleelever i Nacka mestadels vegetarisk, ekologisk och säsongsanpassad mat och samtidigt arbeta mot matsvinn. Detta minskar miljöpåverkan från maten samtidigt som vi gynnar svenska eko-producenter och indirekt bidrar till ökad självförsörjning av livsmedel.

Ekologisk mat minskar vårt beroende av konstgödsel som produceras av rysk naturgas. Således ger satsningen flera fördelar, för barnen, för klimat och miljö och för Sveriges beredskap och självförsörjning. Som komplement vill vi införa pedagogiska måltider, vilket innebär att lärare under betald arbetstid ska kunna äta tillsammans med sina elever. De pedagogiska måltiderna skapar trygghet i matsalen men kan också bli en viktig del i att prata om mat, miljö och hälsa.

I och med Miljöpartiets överenskommelse med M, C, L och KD kommer Nacka nu genomföra satsningar på mer klimatsmart mat i skolor och förskolor och vi hoppas se stora förbättringar vad gäller andel vego och eko under den kommande mandatperioden.

Vi behöver satsa på hållbara livsmedel.

I Nackas politiska styre finns en motvilja mot att låta skolmaten kosta. Vi i Miljöpartiet vet dock att investeringar i giftfri, klimatsmart mat är en investering i framtiden. När vi väljer bort ekologiska produkter bidrar vi till utarmningen av matjordarna och skjuter upp kostnaden till framtida generationer.

Dessutom behöver miljövänligare mat inte kosta mer. I de kommuner där en hög andel av ekologisk mat serveras i den kommunala verksamheten har kostnaderna inte skenat trots att dessa livsmedel är dyrare. Istället arbetas det då aktivt mot matsvinn, med att laga mat från grunden och att servera mindre kött och mer vegetariskt. Det senare är som sagt en vinst inte bara för plånboken utan även för hälsan, miljön och klimatet.

Vi kan och ska ställa krav vid upphandlingar av livsmedel. Det är varans egenskaper som avgör vid upphandling och miljökrav kan specificeras genom krav på livsmedel som inte är skadliga för miljön eller hälsan, såsom miljömärkta produkter. Vi kan inte ställa krav på ett visst ursprung hos en vara – som ”svensk” eller närproducerad – men vi kan kräva att den inte ska innehålla vissa saker. Som höga halter antibiotika eller bekämpningsmedel.

Vi har miljömål att inte bara sträva mot utan även uppfylla här i Nacka. Att etablera goda matvanor för barn och unga är ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan nu och i framtiden. Ekologiskt och vegetariskt ska vara norm och ledstjärna i Nacka.

Nyheter på Ekologisk och närlagad mat i skola och omsorg