Fritid

Miljöpartiet vill se ett Nacka där alla har tillgång till en rik fritid. I linje med vår vision om 15-minutersstaden vill vi att idrottsytor och fritidslokaler blandas med övrig bebyggelse i stället för att samlas på ett fåtal större idrottsområden. Med mindre materialbodar i anslutning till små idrottsytor får vi också en mer utspridd infrastruktur och möjligheter att idrotta lokalt med tillgång även till material. Vi utgår från barnperspektivet och vill att barn och unga ska kunna ta sig till och från träningen till fots, med cykel eller kollektivtrafik.

Vår politik för en rik fritid:

Effektivt utnyttjande av ytor
Vi behöver hitta sätt att samutnyttja ytor bättre. Det här är särskilt viktigt för de centrala delarna av Nacka där mark är hårdvara och gärna exploateras på andra sätt än genom att utveckla grönområden, parker och sport- och lekytor. Kommunen har ett stort ansvar att planera samhället efter lek och rörelse så att vi kan mötas över generationerna och så att rörelse i vardagen uppmuntras. Det är bra att kommunen arbetar med flexibel lokalanvändning och vi vill ta detta ett steg längre, med tredimensionell fastighetsbildning och kreativa lösningar, där vi till exempel:

• Använder kommunens bergrum till idrottsanläggningar
  • Förlägger Värmdöleden genom centrala Nacka i en tunnel och möjliggör byggande av bostäder och fler idrottsanläggningar i centralt läge utan att exploatera Ryssbergens naturskog.
  • Ser över om värmeslingor kan läggas under konstgräsplaner, för att möjliggöra spel året om, såklart drivet av en klimatsmart värmekälla, exempelvis solvärme.
  • Utforskar möjligheten att anlägga fler planer för spontanidrott runtom i Nacka
  • Samutnyttjar av lokaler så att ytor som står tomma efter kontorstid kan användas av föreningslivet. Våra lokaler behöver vara flexibla både sett till användningsområde och användare.

Energieffektiv fritid
En grundbult i Miljöpartiets politik är att vi ska nyttja våra resurser effektivt. Vi har i många år drivit på för att energieffektivisera kommunens fritidsanläggningar och hade detta gjorts tidigare hade miljoner sparats. Det handlar både om hur vi placerar och samplanerar idrottsytor för att kapa kostnader, och om hur vi arbetar med låg energiförbrukning och annat som sänker driftskostnaderna. Detta livscykelperspektiv på kostnader ska i och med överenskommelsen mellan Miljöpartiet och M, C, L och KD nu ligga till grund för nya investeringar miljö- och klimatdirektören kommer vara en nyckelspelare i att driva effektiviseringen framåt. Vi hoppas därför att se stora förbättringar de kommande åren.

Giftfri fritid
På samma sätt som kommunen behöver följa upp de ekonomiska kostnaderna för sina anläggningar behöver vi ha koll på de eventuella ekologiska effekterna. Konstgräsplaner har av Naturvårdsverket pekats ut som en miljöfarlig verksamhet och spridningen av mikroplaster från granulatet är ett potentiellt hot mot Nackas natur. Vi vill se en ordentlig utredning av hur konstgräsplanerna i Nacka sköts och vilka alternativ som finns till nuvarande granulat. Arbetet kan med fördel samordnas av miljö- och klimatdirektören.

Fritidsbank
Ibland kan möjligheten att kunna delta i olika aktiviteter begränsas av plånboken då utrustning ofta är dyr. Vad gäller barn så måste ju denna även ständigt uppdateras då de växer fort. Att kunna låna utrustning går i linje med den hållbara cirkulära ekonomin och kan dessutom vara ett bra tillfälle att kunna prova på olika aktiviteter.

Fritidsmässa
Fritid behöver inte betyda fysisk aktivitet och föreningslivet består av så många olika typer av föreningar inom olika områden. Miljöpartiet vill att kommunen står värd för ett årligt evenemang där olika föreningar kan mötas och även träffa allmänheten. Att satsa på ett rikt föreningsliv ger mycket tillbaka på flera nivåer i samhället – från sammanhållning till gemenskap.

Nyheter på Fritid

Nacka, 24 november 2014